Peugeot 208 HYbrid FE officiell – 0,20 l/mil

Peugeots före detta Le Mans-ingenjörer har fullt upp. Med teknik hämtad direkt från de gamla Le Mans-prototyperna ska nya Peugeot 208 HYbrid FE klara sig på 0,20 l/mil och släpper ut 49 g/km.

Det duggar tätt med Peugeotnyheter inför Frankfurt. I går berättade vi om nya 308 R och tidigare i våras att Peugeot planerar en hybridmodell på minstingen 208. Lagom till Frankfurt smygvisas nu konceptet som har fått namnet 208 HYbrid FE.

Peugeot 208 HYbrid FE är byggd på den trecylindriga bensinmodellen 1,0 VTi men cylindervolymen har borrats upp till 1 233 cm3. Totalt plockas det ut 68 hästkrafter och 119 newtonmeter. Hybridtekniken kommer direkt från Peugeots gamla Le Mans-bilar och från 908 HYbrid4 hämtas en 30 kW elmotor. Batteri och elmotor väger tillsammans 32 kg. Tack vare användningen av kompositmaterial i kaross och golv väger 208 Hybrid FE cirka 20 procent mindre än den vanliga 208. 

Noll till hundra går på åtta sekunder blankt, inte GTi-klass men enligt Peugeot släpper 208 HYbrid FE bara ut 49 gram CO2 per kilometer och drar ca 0,20 liter bensin vid blandad körning.

På utsidan påminner det mesta om en vanlig 208 i tredörrarsutförande men flertalet förbättrade detaljer har bidragit till att luftmotståndet minskat med 25 procent. Bland annat har de yttre dörrhandtagen integrerats i karossen men även bakluckan har blivit förlängd.

Nästa månad har Peugeot 208 Hybrid FE premiär på Frankfurtsalongen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer