Franska Peugeot lovade en laddhybridversion av nya 3008, och så blir det. Här är 3008 GT Hybrid4 med 300 hästkrafter, låga utsläpp och ”lång” räckvidd på el.

Nuvarande Peugeot 3008 har drygt ett par år på nacken. Den har ännu inte varit tillgänglig med Hybrid4-emblem på bakluckan, något som föregångaren fanns med. Då handlade det om en vanlig, icke laddbar hybrid där en elmotor kombinerades med en dieselmotor som tillsammans levererade 200 hästkrafter.

I höst tar Peugeot tillbaka Hybrid4-beteckningen till 3008. Denna gång rör det sig om en laddhybrid där en 1,6-liters Puretech-bensinmotor på 200 hästkrafter kombineras med två elmotorer – en framtill som ger 110 hästkrafter och en baktill som ger 112 hästkrafter. Sammanlagd maximal effekt är dock reducerad till 300 hästkrafter.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 2020 03

Till den elektriska delen av drivlinan hör ett batteripaket med en lagringskapacitet på 13,2 kilowattimmar. Enligt Peugeot räcker det till 5,9 mils körning utan att bensinmotorn aktiveras. Siffran är framtagen med nya WLTP-körcykeln.
Koldioxidutsläppen vid kombinerad körning uppges vara lägst på marknaden – 29 gram per kilometer. Det motsvarar en förbrukning på 0,13 liter per mil.

I och med att de två elmotorerna opererar på var sin hjulaxel (och bensinmotorn på en av dem, den främre) är 3008 GT Hybrid4 fyrhjulsdriven. Transmissionen utgörs av en automatisk e-EAT8-låda.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 2020 06

3008 Hybrid4, som endast finns i GT-utförande, är redan tillgänglig i Frankrike och kommer till övriga marknader i Europa i oktober. Senare, sannolikt under våren 2020, kommer en 3008 Hybrid med enbart framhjulsdrift. Modellversionen kommer att kombinera en 180-hästars bensinmotor med en elmotor på 110 hästkrafter. Även här används e-EAT8-automatlådan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer