Senaste generationen Peugeot 308, även kombiversionen SportWagon, lanseras nu i tuffare GT-utföranden. Bensin eller diesel, oavsett vilket du är intresserad av så finns valmöjligheten kvar.

På Parissalongen nästa månad ställer Peugeot i sin monter ut två lite sportigare versioner av senaste generationens 308, både i halvkombiversion och kombiversion (SportWagon).

GT-modellerna kännetecknas av sportigare utsida med annorlunda front och grill. Strålkastarna är av LED-typ och de integrerade blinkersen i fronten, ovanför de förstorade luftintagen, är sekventiella, det vill säga lysdioderna tänds och släcks i följd, inifrån och ut.
Dubbla ändrör omges av blanksvart som ska påminna om en diffusor. Svarta är även ytterbackspeglarna och hjulen mäter 18 tum på höjden. Fälgarna är unika för GT-modellerna.
308 GT är dessutom sänkt med sju och tio millimeter, fram respektive bak.
Karossfärgen kallas Magnetic Blue och ska påminna om Peugeots tävlingsbilar från förr.

Även interiört skiljer sig GT-modellerna från sina vanliga syskon. Gråsvart tak, skålade stolar i Alcantara med röda sömmar (nappa finns som tillval). De röda sömmarna går igen i övriga delar av interiören och pedalerna samt instegslisterna är i aluminium.

Chassit har även det setts över och styvats upp. Bromsarnas har uppgraderats och ESP-systemet kan kopplas ur på både halvkombiversionen och kombiversionen.
Driver Sport Pack är standard vilket bland annat innebär förstärkt avgasljud, röd instrumentering som visar effekt, vridmoment, turbotryck, G-krafter med mera.

Under huven finns två motorer att välja mellan. GT 205 1,6 Turbo är en bensinare med twin scroll-turbo på 205 hästkrafter och 285 newtonmeter som är kopplad till en sexväxlad manuell låda. 0-100 km/h går på 7,5 sekunder oavsett karossversion. 0,56 respektive 0,58 liter per mil kräver den, SportWagons  siffror sist.
GT 180 BlueHDi är en dieselspis med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter som är kopplad till en sexstegad Quickshift-automatlåda. 0,40 respektive 0,41 liter (SportWagon) per mil vill dieselversionen ha. Växelpaddlar vid ratten är standard på dieselversionen.

Svensk premiär är det runt årsskiftet. Några priser är inte satta i dagsläget.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer