Peugeot 308 CC ska försvara Peugeots tioåriga storhetstid som tillverkare av plåtcabrioleter. Några större nyheter bjuds inte, men varmluften i nacken är en välkommen finess.

Något berikande eller innovativt för klassen hade givetvis varit på sin plats, men Peugeot 308 CC är inget sjumilakliv i det avseendet.
Bilen går tryggt och stabilt – men den känslosamma biten som finns på mer sportiga roadsters, saknas. Helhetskänslan är ändå mer glidare än sportbil.

Utanpåverket är dock ganska vågat och uttalat sportigt, även om detaljerna är väl överdrivna på sina håll. Dit hör diffusor-plastsjoken i den bakre stötfångaren som knappast är nödvändiga för bilens väghållning. Möjligen bidrar de till att det bakre överhänget ser mindre klumpigt ut än vad det i själva verket är.

Flera konkurrenter använder tre hopfällbara takpaneler, men Peugeot håller fast vid två och återanvänder på så sätt konstruktionen från förra modellen. På 20 sekunder har taket vikts ihop och försvunnit ner i bagageutrymmet. Manövern kan utföras i upp till krypfart, cirka 12 km/h. Bagageutrymmet sväljer 465 liter, men förminskas till 266 liter när taket ska trängas ned.

En trevlig finess för oss nordbor, som gärna förlänger cabsäsongen, är ”airwave” – ventilationsmunstycken monterade i nacksskydden blåser varmluft på de åkandes nackar. Funktionen finns sedan tidigare på bland annat Mercedes SLK. Ventilationen kan justeras i tre olika höjder beroende på de åkandes längd och i lika många temperaturlägen. Det varmaste läget hade det dock gärna fått vara ännu bättre tryck i.
Vuxna får plats i baksätet, men det förutsätter att de där fram är snälla och skjuter fram sina stolar maximalt. Framstolarnas baksida har inga urgröpningar för att rymma baksätespassagerarnas knän.

Den turboladdade och direktinsprutade 1,6-litersmotorn är på 150 hästkrafter och ger ett maximalt vridmoment 240 Nm redan vid 1 600 r/min. Eftersom lasset är relativt tungt ger inte plattan i mattan någon våldsam acceleration.

Någon störande turbulens förekommer inte för de åkande i fram, åtminstone inte så länge man håller sig till svensk lagstadgad hastighet. Säkerheten är hög, en poäng från maxbetyg i Euro NCAP innebär naturligtvis fem stjärnor.

Priserna är inte helt spikade vid tillfället för provkörningen, men hamnar mellan 260 000 och 270 000 kronor för 1,6 Turbo Premium. Nuvarande 307 CC 2,0 Pack (140 hk) kostar 242 500 kronor.
Premium-utförandet kostar ytterligare 15 000 kronor och då är bilen utrustad med det mesta som ”airwave”, läderklädsel, textilmattor, 17-tumsfälgar, parkeringssensor bak och vindavvisare.
Även Premium är välfylld med utrustning såsom farthållare, sportstolar, växelspaksknopp och pedaler i aluminium, regnsensor och elspeglar.
Senare kommer även en 120-hästars bensinare och en 1,6-liters diesel.

Läs mer

    Tester och provkörningar

      Begagnattest


        Digital prenumeration
        Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
        (därefter 99kr/mån)
        Ingen bindningstid

        Flest och mest omfattande tester av nya bilar

        Alla nummer av e-tidningen

        Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

        Avsluta prenumeration online när du vill

        Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

        Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
        Visa kommentarer