Peugeot 308 R HYbrid – en gatracer med 500 hästkrafter

Så här i väntans tider på 308 GTi smäller Peugeot till med en hybrid-308 med så oerhört mycket större och modernare muskler. Vad sägs om 308 R HYbrid med tre motorer, 500 hästkrafter och 730 newtonmeter?

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommer du ihåg konceptbilen Quartz som visades i Paris i höstas? En suv med saxdörrar och 500 hybridhästar.
Nu har Peugeot plockat Quartz drivlina och tryckt ned den i märkets golfklassare 308. Helt plötsligt har vi en 308 som är nästan dubbelt så stark än vad kommande 308 GTi kommer att vara. Peugeot 308 R HYbrid heter effektmonstret.

Drivlinan består av en 270 hästkrafter och 330 newtonmeter stark 1,6-liters bensinmotor med turboladdning som driver framhjulen. Två elmotorer kompletterar förbränningsmotorn. Den ena är monterad i anslutning till bilens sexstegade växellåda, den andra i anslutning till bakaxeln som därmed driver bakhjulen. Vardera elmotor utvecklar 115 hästkrafter och 200 newtonmeter. Alla tre motorerna utvecklar tillsammans otroliga 500 hästkrafter och 730 newtonmeter.

Med en tjänstevikt på hyfsade 1 550 kg (drygt 100 kg mer än exempelvis 308 GT) och en viktfördelning på 60 procent fram och 40 procent bak skjuter det på riktigt bra när alla tre motorerna arbetar mot samma mål: 0-100 km/h går på 4,0 sekunder, 1 000-metersprinten från stillastående tar 22,0 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Trots superprestandan är det en snål bil när man kör enligt NEDC-körcykeln. 0,30 liter bensin per mil innebär koldioxidutsläpp om 70 gram per kilometer.

Peugeot 308 R HYbrid

Litiumjonbatterierna som kompletterar drivlinan är placerade där tanken normalt sitter på en 308. Dessa har en lagringskapacitet på 3,0 kilowattimmar och laddas upp antingen genom retardation, via främre elmotorn som i kombination med bensinmotorn även fungerar som en generator, eller via en speciellt snabbladdningsstation som behöver 45 minuter på sig för att batterierna ska vara fulladdade igen.
Tanken, som med sina 50 liter är två liter mindre än på en vanlig 308, är placerad ovanpå bakre elmotorn. Konstruktionen inkräktar inte på bagageutrymmet rymmer 470 liter, precis som en vanlig femdörrars 308.

Peugeot 308 R HYbrid har fyra olika körlägen där två kanske mest lämpar sig för bankörning eller motsvarande.
Hot Lap heter läget som ger fullt ös från alla tre motorerna, totalt 500 hästkrafter och 730 newtonmeter som fördelas över alla fyra hjulen.
Läget Sport är något mer sansat med 400 hästkrafter och 530 newtonmeter som kommer från framför allt bensinmotorn och bakre elmotorn. Den främre elmotorn som sitter monterad i anslutning till växellådan assisterar till viss del vid hårda accelerationer.
Det normala läget heter Sport (kallas även Track) och är det som mest liknar en GTI-bil i klassen. 300 hästkrafter och 400 newtonmeter där bensinmotorn jobbar på full effekt med viss assistans från bakre elmotorn vid accelerationer. Främre elmotorn är helt bortkopplad i detta läge.
Sista läget är ZEV (står för Zero Emission Vehicle, dvs bil som inte har några utsläpp) vilket betyder att bakre elmotorn jobbar på egen hand förutom vid accelerationer då den främre kickar in med knappt halverad effekt. Bensinmotorn är helt bortkopplad.
308 R HYbrid är alltså fyrhjulsdriven vid många olika körtillfällen, men vid konstant fart är det bara framhjulen som drivs och då enbart med kraft från bensinmotorn.
De olika körlägena manövreras via en knapp som är placerad till höger om bilens startknapp på mittkonsolen.

Peugeot 308 R HYbrid

Till utseendet ser 308 R HYbrid till viss del ut som konceptbilen 308 R som visades upp under 2013. Inte minst karossens lackering är snarlik förutom att 308 R var röd. Till 308 R HYbrid har Peugeot valt en blå kulör som ska påminna oss om framgångsrika franska tävlingsbilar genom tiderna. Frankrikes klassiska racefärg är alltså blå, precis på samma sätt som Englands är grön och Italiens är röd.
Den blå färgen på 308 R HYbrid är dock en aning speciell då den innehåller ett fluorescerande pigment och små, små glaspartiklar.
Frontens stora luftintag som ger kylning till motorn pryds i ovankant av små blinkers av sekventiell typ, det vill säga med lysdioder som tänds och upp och släcks ned en efter en. Grillen har fått ett säreget utseende med sitt ”checkered flag”-mönster, det vill säga ett mönster som en målgångsflagga.
Baken har pumpats upp en aning jämfört med 308 R och ändrör saknas. De stora luftutsläppen på var sin sida om den nedre Peugeot-texten är inte för syns skull. Genom dessa släpps varmluft ut för att batterierna inte ska bli överhettade.
Fälgarna är 19 tum höga och är skodda med 235/35-däck. Spårvidden är jämfört med en vanlig 308 utökad med 80 millimeter.
Bakom bakre fälgarna sitter 290 millimeter höga bromsskivor medan skivorna, som är ventilerade fram mäter 380 millimeter. Peugeots ingenjörer har utarbetat ett bromssystem som inte alltid lägger an beläggen mot skivorna. När bromspedalen trycks ned används i stället elmotorerna för att sänka farten, i den mån det är möjligt. Det sägs spara på både belägg och skivor.

Interiören med sin i-Cockpit-förarmiljö är tydligt 308 men betydligt mer raceinspirerad med röda detaljer på bland annat mittkonsolen, rattens mittläge och runt startknappen.
De läderklädda stolarna ser ut att bjuda på ordentligt med grepp och instrumentbrädan samt dörrsidorna är klädda med tygstycken som är gjorda med hjälp av en digital vävteknik. Dessa tygytor ska ge en mjuk känsla som normalt bara uppnås med skumunderlag.

308 R HYbrid kommer att vara stjärnan i Peugeots monter på bilsalongen i Shanghai som öppnar på måndag i nästa vecka. I dagsläget ska vi inte se den mer än som en ren showbil, men en högst riktig sådan i stället för att alla de Vision Gran Turismo-bilar som bara finns i datorspelens värld.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer