2022 står den franska tillverkaren på startlinjen till World Endurance Championship med hybrider enligt det nya Hypercar-reglementet.

I går offentliggjorde Peugeot sitt deltagande i WEC 2022 med Le Mans 24-timmars som seriens höjdpunkt. Världsmästartiteln avgörs dock över totalt åtta lopp runt om i världen. Så sent som 2017 nekade Peugeot att de var på väg tillbaka in i långloppracingens finrum med dåvarande LMP-reglementet. Men nu är det med största sannolikhet det nya Hypercar-reglementet som lockat fransmännen, reglementet där fokus ligger på att hålla nere kostnaderna jämfört med idag. Ett drag från organisationen för att få in fler biltillverkare i serien. Så på den punkten kan organisationen redan klappa sig på axeln. Toyota har fått härja fritt i kungaklassen alldeles för länge och det nya reglementet tas emot med öppna famnar när det träder i kraft i september nästa år.

2009

2009 lyckades Peugeot med sin 908 HDi FAP att bryta Audis segersvit sedan 2000.

Förutom lägre kostnader ska reglementet bidra till jämnare och bättre racing. Utseendemässigt ska bilarna se mer ut som supersportbilar vilket vi kan se bevis på hos Aston Martin som är enda tillverkaren att ha presenterat modellen de ska tävla med: Aston Martin Valkyrie. Toyota har likt Peugeot presenterat en satsning men ingen bil och ryktena säger att ytterligare satsningar väntas presenteras från två mindre team under näst år: Glickenhaus och ByKolles.

Aston Martin Valkyrie 2019

Aston Martin Valkyrie, bilen Aston Martin ska tävla med i WEC

Peugeot säger inte mycket mer om sin bil än att det är en hybrid. Men fler detaljer lovas komma redan i början av nästa år. Det blir minst sagt spännande att se hur Peugeot och reglementet artar sig. Och att se om Peugeot kan repetera historien då de vunnit 24-timmars på Le Mans under båda av sina tidigare satsningar. Senaste Peugeot deltog var mellan 2007 och 2011 med Peugeot 908 där den dieseldrivna bilen vann 2009. Det var märkets tredje seger genom tiderna, de två tidigare kom åren 1992 och 1993 med Peugeot 905.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer