Basfakta

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 1överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Borrning/slag 83/81,4 mm, volym 1761 cm3. Max effekt 90 hk (63 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 2600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

Fjädring/Hjulställ
Fram skruvfjädring med fjäderben (McPherson) och undre tvärlänkar. Krängningshämmare. Bak torsionsfjädrar och bakåtrikade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak.

Hjul
Fälg 5,5 tm, däck 175/65R14.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 411, bredd 172, höjd 181, spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt 1290, maxlast 490, taklast 100, släpvikt 1100. Tankrymd 55 liter.

Prestanda
(fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h 12,2 s, toppfart 160 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,84 l/mil.


Instegsmodellen

Det är inte alltid man måste titta två gånger på en Peugeot Partner, men nu är jag så illa tvungen för det sas mig att det fanns något nytt. Och se, det är något med högersidan. En skjutdörr!

Dörren är inte bred, men den är hög och den gör det tidigare så svårtillgängliga baksätet lätt att komma in i.
In med vänsterfoten… men vad nu jag får inte in högerfoten. Min känga av storlek 43 är alldeles för stor att få in sidledes så det blir till att leka balettdansör och vinkla foten. Väl på plats häpnar man över utrymmet, här skulle lätt delar av Alviks herrlag i basketlag få plats om de bara fick in skorna genom dörren.
Baksätet ger en upprätt sittställning från vilken man har bra sikt ut. Samtliga platser har trepunktsbälte och justerbara nackstöd. Det är gott om fot- och benutrymme. Tre normalstora personer får plats utan att axlarna tar i varandra. Partner känns ombonad trots att plåten tittar fram lite här och var. Klädseln är glatt skotskrutig med hyfsat hård stoppning. Borta är den klassiska skumgummikänslan.
Om någon tycker att Peugeot Partner är lik Citröen Berlingo så är det alldeles riktigt. Det är bara emblemen som skiljer bilarna åt.
Med den nya skjutdörren ter sig Partner just som den idealiska och praktiska familjebil som Peugeot vill hävda. Enda smolket i bägaren är att klämfaktorn i den nya dörren är skyhög. Det är ett välkänt faktum att skjutdörrar kräver lite mer kraft för att stängas.
Om ambitionen inte är att ha en körglad bil utan en enkel, billig och lastvillig familjebil måste nog Peugeot Partner med sin nya sidodörr ses som ett alldeles ypperligt alternativ i detta personbilssegment.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer