Teknikens Världs Hans Hedberg har tagit flyget till Spanien för en exklusiv provkörning av Peugeots nya tuffing RCZ. Efter en dag med bilen är han inget annat än väldigt förtjust i den.

¡Hola Hans! Var i Spanien befinner du dig?
– Buenos días Mattias. Jag är just nu i Álava i norra Spanien, en liten provins i norra Spanien. Mitt i vindistriktet skulle jag vilja säga. Här finns bodegor överallt, vart man än vänder sig. Väldigt mysiga områden som jag starkt rekommenderar ett besök.

Låter härligt! Men nu ska vi snacka bil. Du har kört Peugeot RCZ – några inledande ord om den?
– RCZ är en bil som ska tuffa till Peugeot som bilmärke och som ska inleda deras klättring mer mot premiumsegmentet. Företaget är under omstrukturering med bland annat en ny chefsdesigner – Gilles Vidal – som jag alldeles precis hade en pratstund med. Vi har redan fått se en hel del i form av en ny logotyp och snygga former på nyligen visade konceptbilar. Dock ska det tilläggas att RCZ-projektet satte igång innan hela denna omstrukturering. Men den får ända ses som startskottet på ett nytt Peugeot. RCZ är dessutom första bilen ut med den omdesignade logotypen.

Många av våra läsare har skrikit TT-kopia när de sett bilder på RCZ. Vad säger du om det efter att ha sett och känt på bilen i verkliga livet?
– Visst följer den ungefär samma koncept som Audi TT inledde för tolv år sedan, men jag skulle ändå vilja påstå att RCZ är något helt eget. Den är mer ”cab forward” med karossöverdelen placerad längre fram. Audi TT är en halvkombi medan Peugeot RCZ är en ren coupé med separat bagageutrymme och baklucka. Baksätet kan fällas för extra lastutrymme. Peugeot-folket här lyckades klämma in en cykel där bak – en Peugeot-cykel förstås.
Men Audi TT är en naturlig konkurrent till RCZ. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att Volkswagen Scirocco också ska ses som en konkurrent.

Berätta lite mer om bilen…
– Man kan säga att den följer 308 CC-konceptet men med den skillnaden att RCZ är en ren coupé. Bilen baseras på Peugeots plattform 2 som även bildar grund för 308 och en rad andra modeller, exempelvis 3008. Men till RCZ har tyngdpunkten sänkts rejält och spårvidden är breddad för att passa biltypen.

Hur är den att ratta?
– Mycket trevlig bil att köra. Väldigt bra instyrning och förflyttar sig bra i sidled, inte alls som i 308. Betydligt sportigare körupplevelse än sina plattformssyskon, precis som det ska vara i en bil med det här utseendet.
Jag har kört den starkaste motorn 1,6 THP med 200 hästkrafter. Det är samma motor som i Mini Cooper S men med annan effekt. Väldigt pigg och rapp men kanske aningen tunn i botten. Men det är inget man störs av direkt. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda som är lättarbetad. Ljudet från en 1,6-litersmotor brukar inte vara speciellt eggande, men på denna punkt har man också lyckats. Tack vare en insugstrumpet med ett membran får man ett sportigt ljud. Låter mysigt när man kryssar här på de spanska kurviga landsvägarna.

Starkaste motorn säger du… vilka andra motorer kommer till RCZ?
– När bilen kommer till Sverige vid skiftet april/maj är 1,6 THP med 156 hästkrafter först ut. Kort därefter kommer 2,0 HDi med 163 hästkrafter. Och i sommar är det dags för 200-hästarsmotorn jag kört sedan i går. Storsäljaren kommer att bli 1,6 THP med 200 hästkrafter, det är jag övertygad om. Peugeot säger att priset ska ligga på under 300 000 kronor för denna starkaste version. Audi TT med svagaste 160-hästarsmotorn börjar på över 300 000 kronor.
1,6 THP med 156 hästkrafter ska ha ett ingångspris på under 250 000 kronor. Riktigt konkurrenskraftigt i den här klassen. Men de 50 extra tusenlapparna för 200-hästarsversionen ger dig som köpare inte enbart 44 extra hästkrafter utan då finns också något som kallas Race Pack inbakat. Det innefattar sportchassi, större bromsar, vassare styrning, sportratt, annan växelspak och tidigare nämnda insugstrumpet. Visst blir den lite stötigare med sportchassit men det hör till biltypen.
Den som vill ha automatlåda får välja den 1,6 THP med 156 hästkrafter. Den starkare bensinmotorn finns bara med manuell låda. Förhoppningsvis kommer även en dubbelkopplingslåda i framtiden.

Blir det någon hybridversion med tanke på att konceptbilen visades upp med hybriddrivlina?
– Ja, nästa år kommer RCZ med hybridteknik under skalet. Hybrid4 kallar Peugeot sitt system och flera modeller kommer att få ta del av det, alltså inte bara RCZ. En dieselmotor sitter fram under huven och en elmotor sitter bak över bakaxeln och driver det hjulparet. RCZ Hybrid4 ska bara släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer.

Med tanke på din bild på baksätet, hur är det att sitta där bak?
– Det kan man glömma, om man nu inte går med på att sitta med benen uppdragna en kortare stund. Det fungerar för barn. Baksätet håller 911-klass.

Taket på RCZ består ju av två ”bulor” som fortplantar sig ut över bakrutan. Hur påverkar det bakåtsikten?
– Bra fråga, man kan ju förvänta sig att det blir lite skev bild när man tittar i backspegeln. Men nej, det påverkar inte bakåtsikten och bilden är korrekt och tydlig.

Något att tillägga?
– Peugeot räknar med att sälja 200 bilar om året, merparten med den starkaste bensinmotorn. Jag tror inte det ska vara några problem, bilen är riktigt trevlig och looken kommer att locka väldigt många.

Då tackar jag för den här pratstunden.
– Tack själv, vi hörs!

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer