Pininfarina Sergio – läckrast av dem alla!?

Italienska Pininfarina bjuder besökarna på Genèvesalongen på en skapelse som inte liknar mycket annat. Grundad på Ferrari 458 Italia men med linjer som ska föra tankarna till klassiska barchetta-modeller.

I juli 2012 gick förre Pininfarina-chefen Sergio Pininfarina bort efter en tids sjukdom. För att hedra honom har den italienska designfirman som bär hans namn, men som han inte varit chef för på många år (bara hedersordförande), skapat en konceptbil med svepande linjer som ska ses som en modern tolkning på gårdagens vackra italienska tvåsitsiga roadsters, barchetta som de heter i landet med så många pastasorter. Förebild har varit Dino Berlinetta Speciale som vi delvis kan se på bilderna nedan. Just denna Dino-modell från 1965 var Sergio Pininfarinas favoritbil.

Bakom de graciösa linjerna döljer sig teknik från Ferrari, ett företag i vars styrelse Sergio Pininfarina ingick under drygt 40 år. Tekniken är nämligen hämtad från 458 Italia vilket betyder en V8-motor på 4,5 liter med 570 hästkrafter. Det sätter garanterat bra fart under hjulen på den nätta barchettan. 0-100 km/h sägs gå på under 3,4 sekunder och toppfarten är över 320 km/h.
Utan vindruta i de hastigheterna, tänker du. Pininfarina Sergio saknar förvisso vindruta men formgivarna ska ha kompenserat detta genom att formge fronten på ett minst sagt annorlunda vis med en stor spoiler nedtill. Denna lösning ska leda luftströmmarna på rätt sätt.
Bågen ovanför nackstöden är inget misstag. Den är, trots sitt okonventionella utseende, en vinge som förser bilen med marktryck över baken samtidigt som den fungerar som rundslagningsbåge för att skydda de åkande om olyckan skulle vara framme.

Pininfarina Sergio är en konceptbil men om någon visar intresse kan det bli aktuellt med produktion. Annars är syftet med bilen att gå tillbaka till Pininfarinas rötter och uppvisa en ny sida för framtida modeller från det italienska designhuset.

Är detta läckraste skapelsen av alla på bilsalongen i Genève? Vad tycker du?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer