Polestar har valt att portionera ut informationen om elbilen 2. Nu får vi reda på lite, med betoning på lite, tekniska detaljer.

För några dagar sedan fick vi se en första bild på Polestar 2 i samband med att Polestar skickade ut ett kortare mejl som beskrev hur slutet för förbränningsmotorerna är nära förestående och att vägen framåt är elektrisk. De hintade också om att infotainmentsystemet i Polestar 2 ska räta ut alla fnurror i kommunikationen mellan användare och maskin. Själva bilden, som var det mest intressanta med nämnda utskick, visade bakänden på bilen, sedd ovanifrån. Bilden avslöjade att Polestar 2 blir bred över bakre hjulhusen men med avsmalnande bak i ganska runda former jämfört med laddhybriden Polestar 1. En annan detalj som fångade vårt intresse var de mer utsträckta bakljusen som binds samman med en ljusramp som löper längs hela bakluckans bredd.

I dag har Polestar skickat ut ett nytt informationsmejl innehållandes… mycket snack och väldigt lite av det vi vill ha, det vill säga den hårdkokta faktan. Det mesta handlar om att Polestar – som de själva beskriver det – till skillnad från många andra biltillverkare är med i matchen (i satsningen mot en elektrisk framtid). Ordagrant skriver de att ”saker förändras. Snacket om kolvar, bränsleinsprutning och katalysatorer ersätts av snacket om celler, kilowattimmar och elektromagneter. Elektriska fordon är mer kapabla och mer efterfrågade än någonsin tidigare.”

Polestar 2 dashboard

Men det finns några grejer i meddelandet som sticker ut lite extra. Inte minst den filmsnutt som toppar utskicket. I filmen får vi se något som ser ut att kunna vara det digitala mätarhuset i Polestar 2, och där i får vi se hur en procentsiffra räknas upp samtidigt som en räckviddssiffra till höger hela tiden ökar. Tyvärr låter Polestar oss inte se vad räckvidden landar på vid 100 procents laddning, men tittar vi på räckvidden vid 50 procents laddning ser vi att det blir 24,8 mil. Med andra ord bör ett fulladdat batteri nå omkring 50 mil i räckvidd.

Polestar berättar inte hur stort batteriet är i bilen som de själva benämner som en Tesla Model 3-utmanare, inte mer än att det ska vara väl tilltaget för att göra Polestar 2 till en mångsidig, kraftfull och miljövänlig familjebil. Däremot berättar de, vid sidan om tjusiga bilder och filmer på batterienheten och dess kopplingar, att batteriets placering lågt mellan hjulaxlarna bidrar till bilens vridstyvhet och dessutom till att sänka vägbullret. Enligt Polestar har man genom att låta batteriet ersätta traditionella NVH-material (material som minskar ljud och vibrationer) lyckats få ned vägbullret med 3,7 decibel.

Polestar 2 battery distribution unit

Sist men inte minst berättar de återigen om infotainmentsystemet, utan att säga vad det handlar om. Men vi vet sedan tidigare att Volvo Cars och Google har slagit sina påsar ihop och arbetat fram ett nytt system som ska ersätta dagens Sensus Connect. Det är dock ingen Volvo-bil som blir först ut med det Android-baserade infotainmentsystemet utan det blir alltså Polestar 2.
Enligt Polestar ska systemet bjuda på något alldeles extra för att interaktionen mellan människan och bilen ska vara enkel, med ett intuitivt och normbildande användargränssnitt vars display vaknar till liv och visar allehanda information, exempelvis batteristatus, redan när användaren närmar sig bilen utifrån, och än mer information och förinställningar laddas in så fort föraren klivit in i bilen. Polestar säger att de vill att bilen ska anpassa sig efter föraren, inte tvärtom.

Nästa gång Polestar ämnar bjuda på mer kring Polestar 2 är den 23 januari. Vi vet inte vad det handlar om då men antingen är det en onlinepresentation av själva bilen eller så kan det vara så att orderböckerna på nätet öppnar. Den 4 februari går Polestar 2 in i ”nästa fas”, något som händer i Oslo. Förmodligen är det invigningen av världens första Polestar Space, som är placerat i just Oslo, som avses och att vi då eventuellt också kommer att få se bilen live för första gången.

Visa kommentarer