Första Polestar-modell som är på väg ut i trafik är laddhybriden Polestar 1, men vi har redan fått span på rena elbilsmodellen Polestar 2 när den avverkar asfaltsmil utanför landets näst största stad.

För ett halvår sedan presenterades Polestar 2, långt innan Polestar 1 ens har börjat rulla ut till första köparna (däremot har vi redan kört den). ”Ettan” har ännu inte nått leveransstatus, än mindre har ”Tvåan” gjort det. Polestar 2 ska börja byggas i Polestars kinesiska fabrik, som öppnade för några dagar sedan, först under 2020. Men det hindrar inte testprototyper från att bege sig ut i trafiken, som den vi nyss såg på riksväg 40 i riktning från Göteborg mot Borås, i höjd med Landvetter. Det är den du ser här på bilderna.

Polestar 2

Att se bilen på väg är något helt annat än att se den på en scen eller i ett showroom. I verkligheten förstärks intrycket av att den ser robust ut, och dessutom ganska hög. En crossover, lite som S60 Cross Country en gång var.

Polestar 2

Polestar 2 har visats upp i ett utförande med två elmotorer, vilka driver var sin hjulaxel, på totalt 408 hästkrafter och 660 newtonmeter. Denna variant gör 0-100 km/h på fem sekunder, når uppemot 50 mil per laddning och kostar i ett lanseringsutförande 59 900 euro (647 000 kronor). En instegsversion för 39 900 euro (431 000 kronor) lanseras i ett senare skede.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer