Svenska biltillverkaren Polestar, som till 50 procent ägs av Zhejiang Geely Holding Group och till 50 procent av Volvo Cars, håller som bäst på att rulla ut sina nya modeller Polestar 1 och 2. Kommande Polestar 3 (debut 2022) blir en från övriga Volvo-modeller mer självständig suv i större mellanklassen. Givetvis hundra procent eldriven.

I dagarna börjar de första exemplaren av laddhybridsportbilen Polestar 1 rulla ut till sina första svenska kunder. Längre fram kommer den mer folkliga Polestar 2, som har gemensam teknik med eldrivna Volvo XC40 P8 Recharge. Polestar 2 – eller PS2 som den kallas internt – blir modellen som växlar upp för företaget Polestar Performance AB som i sin tur ägs och drivs av Volvo Car Group. PS2 visades allra först som en Volvo-modell, Volvo Concept 40.2, men blev liksom PS1 omgjord för att bli en Polestar.

Först om två år kommer första ”egna” bilen från Polestar – Polestar 3, eller PS3 i kortform. Storleksmässigt placerar sig Polestar 3 mellan Volvo XC60 och XC90, och den blir helt eldriven och får unik design. Just stil, uttryck och egenvärde är viktiga ingredienser för designdrivna Polestar. Företagets vd Thomas Ingenlath (född 1964) kom till Volvo Cars 2012 från Volkswagen som designchef men bredde ut sig inom Volvo-sfären 2017 när han även blev chef för det nyuppköpta och ombildade Polestar. Tidigare bedrev ju firman standardvagnsracing men detta har nu tagits över av svenska Cyan Racing.

Polestar 3

Foto: Erik Andrén (illustration)

Polestar 3, debut 2022, baseras delvis på nästa generation Volvo XC60 Recharge (plattform SPA2) men får helt eget designspråk. Designdifferentieringen från Volvo blir allra tydligast i fronten. Polestar 3, PS3, får en räckvidd på dryga 50 mil.

Under överinseende av nitiske Ingenlath visar redan Polestar 1 och 2 att inget lämnas åt slumpen. Räkna med att Polestar 3 fortsätter manifestet och att eventuella synliga Volvo-inslag blir avsevärt mindre, nästintill bortsuddade.
Scalable Product Architecture (SPA) är samlingsnamnet för Volvo Car Groups större plattform, den som bygger 60- och 90-serien. Sportcoupén Polestar 1 bygger på nuvarande SPA-teknik där elektrifieringsgraden tillåter laddhybrid men inte helt fullt ut som enbart elbil. Den mindre Polestar 2 bygger däremot på Compact Modular Architecture (CMA) som redan från början elbilsanpassats. Nästa generation Volvo 60- och 90-serie samt kommande Polestar 3 kommer dock att bygga på utvecklade SPA2 som från start är förberedd för ren eldrift.

Designmässigt kommer Polestars designchef, österrikaren Maximilian Missoni, våga spänna bågen betydligt jämfört med dagens modeller. Att få tillfälle att sjösätta ett helt nytt bilmärke hör till ovanligheterna för folk inom bilindustrin och pionjärandan genomsyrar hela organisationen, från botten upp till toppen. Polestar 3 kommer produkt- och marknadsmässigt att hamna helt rätt, eldriven suv är redan i dagsläget högsta mode med konkurrenter som Tesla Model X, Audi e-tron och Mercedes EQC. I Kina formligen exploderar elsuv-klassen med nya inhemska bilar och märken från övriga världen.

Polestar 3

Foto: Erik Andrén (illustration)

Yttermåtten blir cirka 470 cm på längden, 190 cm på bredden och 165 cm på höjden och batterierna ligger packade i golvet vilket ger gott om kupé- och lastutrymme.

Den stilrena, enkla – ”skandinaviska” – looken kommer fortsatt att vara bärande men räkna med tillspetsade formelement i strålkastardesign och detaljer, så som våra illustrationer här visar. Snudd på onebox-design med en slank obruten taklinje nästan som på en sportcoupé, ändå ordentligt med plats för folk tack vare den platta, smarta konfigurationen av SPA2. Interiört kommer det strama konceptet fortsätta med hög grad av uppkoppling. Genom högintensiv 5G-anslutning kommer ingen att sitta uttråkad i en PS3.

Drivlinemässigt kommer PS3 först som fyrhjulsdriven men räkna även med enbart tvåhjulsdrift längre fram eftersom SPA2 är konstruerad även för detta. Snabbladdning innebär full laddning på under en halvtimme. Batteritekniken hämtas från CATL (Kina) och LG Chem (Sydkorea).

PROVKÖRNING: Så bra är Polestar 1

Polestar-vd Thomas Ingenlath

Foto: Polestar

Polestars vd Thomas Ingenlaths genuina designchefsbakgrund är starkt drivande för det nya varumärket.

Tillverkningsmässigt kan Polestar 3 i princip produceras i såväl Kina, USA som Göteborg. I kinesiska Chengdu finns en helt ny fabrik anpassad för Polestar 1 och även kommande SPA2-bilar, i amerikanska Ridgeville byggs SPA-baserade Volvo och göteborgska Torslandaverken är inriktade på de större 60- och 90-seriebilarna. Räkna med att den investeringstyngda Chengdu-anläggningen ligger i pipeline för Polestar 3 till en början. Europa är visserligen en viktig marknad men både Kina och USA förutspås bli större marknader för kommande Polestar 3.

Polestar-fabrik i Chengdu i Kina

Foto: Polestar

Polestars första fabrik i Kina

Polestars allra första egna fabrik ligger belägen i staden Chengdu i Sichuan-provinsen i sydvästra Kina. Målsättningen med Chengdu-anläggningen har i första hand varit att etablera produktionen av sin halo-produkt Polestar 1 – GT-laddhybriden som har sitt ursprung i konceptbilen Volvo Concept Coupé. I nuläget är fabriken anpassad för att producera 500 bilar per år, Polestar 1 är en tydlig nischbil till stor del tillverkad i kolfiber men bygger på Volvos större plattformsteknik SPA.

Arkitekturen hos Chengdu-fabriken är utformad av den norska arkitektbyrån Snøhetta som har tagit hand om Polestars klara, tydliga skandinaviska designspråk och översatt till en byggnad som uttrycker liknande känslor. Interiört är anläggningen nästintill att likna vid ett modernt konstmuseum med öppna ljusa ytor med en mängd transparenta partier, allt för att förmedla den rätta öppenheten.

Inuti Polestar-fabrik i Chengdu i Kina

Foto: Polestar

Första egna fabriken finns i Sichuan-provinsen men Polestar 3 kan även samproduceras med Volvo Cars större modeller av nästa generation 60- och 90-serier.

Kommande Polestar 3, som bygger på fortsättningen av nuvarande SPA-teknik (SPA2), ska dock tillverkas i betydligt större antal än PS1 vilket gör att Chengdu-anläggningen mycket väl kan komma till användning för limiterade specialversioner av den nya elsuv-modellen. Den mindre, dagsaktuella modellen Polestar 2 bygger på kompakta CMA-plattformen och sambyggs med Volvo XC40 T8 Recharge i Volvos Luqiao-fabrik i Zheijangprovinsen i östra Kina. En teknik som även Lotus kommande sportsuv baseras på.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer