Fri fart på Autobahn är en helig ko för tyskarna. Trots det är en begränsning av hastigheterna återigen på förslag, men inte utan att stöta på motstånd från tungt håll. Förslaget möts även av bifall.

Det är inte första gången som det snackas om begränsning av hastigheterna på Autobahn, motorvägsnätet som sträcker sig drygt 2 500 mil över Tyskland. Exempelvis ville de tyska socialdemokraterna för några år sedan begränsa alla Autobahn-sträckor till 120 km/h, något som aldrig blev av.

Denna gång handlar det om en ihopsatt kommitté för framtida transporter i Tyskland som, med anledning av att landet riskerar höga EU-böter om de inte når ner till kommande utsläppsmål, tagit fram flera förslag för hur man ska kunna begränsa utsläppen. Ett av förslagen är elbilskvoter, ett annat att höja bränsleskatterna från och med 2023 och ett tredje att begränsa hastigheten på Autobahn till 130 km/h. I dag råder hastighetsbegränsning på omkring 40 procent av det tyska motorvägsnätet.

Just förslaget om en begränsning av hastigheten på Autobahn har blivit en het potatis i Tyskland under de senaste dagarna. Även ministrar och partiledare har gett sig in i diskussionen, vissa positivt inställda, andra negativt.

De Grönas (motsvarande svenska Miljöpartiet) Cem Ozdemir anser att förslaget är bra och kallar det för en ”handling av anledning”.
FDP:s partiledare Christian Lindner håller inte med och säger sig hellre vilja se innovationer än begränsningar. Han går så långt att han kallar De Grönas politik för klimatnationalism. Han menar att alla deras krav på sänkta koldioxidutsläpp inte hjälper till att uppnå något globalt, utan att det Tyskland sparar in på utsläpp låter andra länder släppa ut mer. Han anser också att deras politik ger dyrare energi och gör landets företag mindre konkurrenskraftiga.
Tysklands transportminister Andreas Scheuer, som representerar CSU, är inne på samma spår som FDP och säger att förslaget ”gå emot allt sunt förnuft”.

Förbundskansler Angela Merkels (CDU) talesperson Steffen Seibert försöker i stället mana till lugn och att man inte ska gå händelserna i förväg. Han poängterar att rapporten, som i dagsläget egentligen inte ska vara känd, ännu inte är färdigställd.

Visa kommentarer