Pontiac Firebird Blackhawk – eldmonstret

En Firebird med eldfågeln på huven kan inte många motstå. Denna svarta Pontiac Firebird saknar förvisso eldfågeln i guld, men den har så mycket av annan vara att det räcker till och blir över.

I och med att dagen redan går i amerikanska muskelbilars tecken (nya Ford Mustang har visats i dag, om någon nu skulle ha missat det) fortsätter vi på inslagen väg. Vi flyttar blicken från Ford till konkurrenten General Motors och flyttar samtidigt fokus drygt 40 år bakåt i tiden.

1967 lanserade GM-ägda Pontiac, ett märke som tyvärr är nedlagt, en direkt konkurrent till bland annat Ford Mustang. Firebird hette modellen och blev snabbt populär. Men det var först när andra generationen presenterades redan 1970 som Firebird placerade sig själv på kartan som en av muskelbilarnas muskelbilar. Det nya utseendet gjorde halva bilen, minst, och V8-motorerna blev grövre. 7,5 liter mätte största maskinen i cylindervolym. Denna andra generation gick ur tiden 1981 och efterföljdes av två generationer som ingen minns med samma glädje som just 1970-talaren.

Bilen vi ser här är första årgången av just andra generationen Firebird, det vill säga modellår 1970. En hett eftertraktad modell och årgång som i dag betingar ett högt värde hos samlarna.
Bilen är en något modifierad och delvis moderniserad version som fått tilläggsnamnet Blackhawk.
Bakom denna svarta best, som mer får betecknas som ett eldmonster än en eldfågel, ligger amerikanska trimshopen All Speed Customs som bygger om i princip vad som helst så länge det är gammalt och amerikanskt.

Under huven är det inte original. En nyare EFI-maskin på 7,8 liter med aluminiumblock har tryckts ned mellan framskärmarna. Allt i och runt omkring motorn är också nytt, det mesta även det i aluminium. Kolvar, vevstakar, kamaxlar, tändsystem, bränslepump, allt är nytt och extremt. Ovanpå allting har trimfirman monterat dubbla turboaggregat, bara för att pumpa upp effekten ytterligare ett par snäpp. Dessa laddar inte mer än knappt 0,9 bar vardera. 1 034 hästkrafter lämnar maskinen för att via en sexväxlad låda nå bakhjulen som är 315 millimeter breda och 20 tum höga. Hur många hästkrafter som kan överföras till asfalten vet vi inte, men även om det inte är alla lär bilen ändå röra på sig.
Chassit med tillhörande fjädring och stötdämpning är nytt till stora delar för att bilen ska kunna hantera motorns krafter. För att få stopp på den har 356 millimeter höga skivor monterats fram och 330 millimeter höga bak. Kolvarna är tolv till antalet fram, sex på vardera sida, och åtta bak, fyra på vardera sida.

Vad säger du? Var muskelbilarna bättre förr? Även om just detta exemplar har moderniserats.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer