Populära Toyota C-HR får lillasyskon

En lite mindre suv byggd på samma plattform som fjärde generationen av Toyota Yaris. Bilnyheten presenterades av Toyota i Amsterdam och troligen får vi se den färdiga bilen redan på bilsalongen i Paris om ett halvår.

Utbudet av små och kompakta suvar växer. Nissan har precis visat sin nya Juke, Peugeot sin 2008 och Renault sin Captur. Lägg till en rad småsuvar från Kia, Hyundai och hela Volkswagen-gruppen. Det är alltså ett riktigt getingbo som Toyota ger sig in i när man presenterar en B-suv byggd på småbilen Yaris.

Några grova skisser, som visades i Amsterdam, avslöjar också att det blir lite mer än en vanlig crosscountry-variant av Yaris – det blir en helt ny bil. Skisserna avslöjar också att den nya modellen möjligen blir en aning mer konventionellt designad än storasyskonet C-HR.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

Toyota C-HR har nyligen uppdaterats och vi har även kört den. Nu ska den bli storasyskon.

Toyota hoppas att nya suven ska bidra till fortsatt framgång i Europa där planen är att suvarna i modellprogrammet ska svara för hela 30 procent av försäljningen om fem år.

Yaris-suv – Toyota har ännu inte avslöjat något namn – byggs på plattformen GA-B (TNGA-B) och får en hjulbas på 2 640 millimeter, vilket är fyra millimeter längre än på den nyligen presenterade Nissan Juke som blir något utav en huvudkonkurrent.

LÄS MER: Vi kör Toyota C-HR 2,0 Hybrid

Enligt Toyotas vicepresident i Europa, Matthew Harrison, ska det inte dröja länge innan vi får se den helt färdiga bilen. En möjlighet är bilsalongen i Genève i mars men mer troligt är salongen i Paris till hösten. Till hösten är det också dags för produktionsstart i Toyotas Yaris-fabrik i Frankrike. Förra året såldes det 4 487 Toyota C-HR i Sverige och därmed var suven Toyotas fjärde mest sålda bil efter Corolla, 5 961 sålda bilar, Yaris, 5 211, och RAV4, 4 766.

LÄS MER: Toyota uppdaterar RAV4 efter fadäsen i älgtestet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer