Först och främst så introducerar nu Porsche nya direktinsprutade boxermotorer, en på 3,6 liter (Carrera) och en på 3,8 liter (Carrera S), båda i coupé- och cabrioletutförande. Motorerna innebär bland annat att effekten har höjts, förbrukningen minskat och likaså utsläppen. 3,6-litersmaskinen har nu 345 hästkrafter vilket är 20 fler än tidigare. 3,8-litersmaskinen har hela 385 hästkrafter, 30 fler än tidigare. Toppfarten på båda bilarna har därför ökat och Carrera S spränger nu 300-vallen med en par kilometer. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder med manuell sexväxlad låda för Carrera medan S-versionen fixar det på 4,5 sekunder. Båda siffrorna gäller för coupéutförande.
Största nyheten i samband med 911:ans halvtidsuppdatering är att Porsche nu äntligen introducerar dubbelkopplingslåda till bilen. Porsche kallar sin variant för PDK och står för Porsche-Doppelkupplung. Den är sjuväxlad och innebär att växlingarna går blixtsnabbt. Den kombinerar automatlådans komfort och bekvämlighet med en sekventiell racinglådas dynamik och prestanda. PDK-lådan ersätter automatlådan Tiptronic S. PDK är tillval men den som väljer det, samt Sport Chrono Plus-paketet med Launch Control, till sin 911 får ett par bonusar som inte går av för hackor. Dels minskar bränsleförbrukningen ytterligare samtidigt som accelerationstiderna kapas med 0,2 sekunder för både Carrera och Carrera S. Förstnämnda kommer ner i för biltypen låga 0,98 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidsiffrorna har hängt med nedåt och utsläppen är upp till 15 procent lägre jämfört med tidigare.
På utsidan har det alltså inte hänt allt för mycket, men några förändringar har tagit plats och ett tränat öga kommer garanterat att se skillnaden före och efter årets ansiktslyftning. Största nyheterna är att strålkastarenheterna har förbättrats med LED-teknik och bi-xenon som standard. Kurvljus ingår också. Bak på bilen har ljusen också fått LED-teknik för att ytterligare särskilja bilens uttryck från övriga bilars.
Några svenska priser finns inte i nuläget, men uppdateringarna med dubbelkopplingslådan PDK kommer till vårt land efter sommaren. Priserna ute i Europa ser ut som följer (grundpriser):
- Carrera 69 600 euro
- Carrera Cabriolet 78 000 euro
- Carrera S 78 000 euro
- Carrera S Cabriolet 88 000 euro
För tillfället berörs inte övriga versionen i 911-flottan av uppdateringarna, men redan under nästa år förväntas Carrera 4s och Turbo genomgå samma förbättringar.