Porsche 911 av senaste generation, eller 997 som den också kallas, har levt i fyra år. Halva bilens livscykel har alltså förflutit och det är dags ansiktslyftning. På 911-vis betyder det små kosmetiska förändringar, men desto större nyheter under skalet – direktinsprutade motorer med fler hästar och så äntligen dubbelkopplingslåda.

År 2004 kom senaste generationen Porsche 911 (997) och nu 2008 presenterar den tyska sportbilstillverkaren från Stuttgart sin uppdatering av bilen, en uppdatering som ska få det att vattnas i munnarna på Porsche-entusiasterna i ytterligare minst fyra år. Uppdateringen innebär som vanligt några smärre förändringar på utsidan, men desto fler på utsidan. Porsches framgångsrecept med 911 har nästan inget motstycke i övriga bilvärlden, så varför förändra för mycket?

Först och främst så introducerar nu Porsche nya direktinsprutade boxermotorer, en på 3,6 liter (Carrera) och en på 3,8 liter (Carrera S), båda i coupé- och cabrioletutförande. Motorerna innebär bland annat att effekten har höjts, förbrukningen minskat och likaså utsläppen. 3,6-litersmaskinen har nu 345 hästkrafter vilket är 20 fler än tidigare. 3,8-litersmaskinen har hela 385 hästkrafter, 30 fler än tidigare. Toppfarten på båda bilarna har därför ökat och Carrera S spränger nu 300-vallen med en par kilometer. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder med manuell sexväxlad låda för Carrera medan S-versionen fixar det på 4,5 sekunder. Båda siffrorna gäller för coupéutförande.

Största nyheten i samband med 911:ans halvtidsuppdatering är att Porsche nu äntligen introducerar dubbelkopplingslåda till bilen. Porsche kallar sin variant för PDK och står för Porsche-Doppelkupplung. Den är sjuväxlad och innebär att växlingarna går blixtsnabbt. Den kombinerar automatlådans komfort och bekvämlighet med en sekventiell racinglådas dynamik och prestanda. PDK-lådan ersätter automatlådan Tiptronic S. PDK är tillval men den som väljer det, samt Sport Chrono Plus-paketet med Launch Control, till sin 911 får ett par bonusar som inte går av för hackor. Dels minskar bränsleförbrukningen ytterligare samtidigt som accelerationstiderna kapas med 0,2 sekunder för både Carrera och Carrera S. Förstnämnda kommer ner i för biltypen låga 0,98 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidsiffrorna har hängt med nedåt och utsläppen är upp till 15 procent lägre jämfört med tidigare.

På utsidan har det alltså inte hänt allt för mycket, men några förändringar har tagit plats och ett tränat öga kommer garanterat att se skillnaden före och efter årets ansiktslyftning. Största nyheterna är att strålkastarenheterna har förbättrats med LED-teknik och bi-xenon som standard. Kurvljus ingår också. Bak på bilen har ljusen också fått LED-teknik för att ytterligare särskilja bilens uttryck från övriga bilars.

Några svenska priser finns inte i nuläget, men uppdateringarna med dubbelkopplingslådan PDK kommer till vårt land efter sommaren. Priserna ute i Europa ser ut som följer (grundpriser):

  • Carrera 69 600 euro
  • Carrera Cabriolet 78 000 euro
  • Carrera S 78 000 euro
  • Carrera S Cabriolet 88 000 euro

För tillfället berörs inte övriga versionen i 911-flottan av uppdateringarna, men redan under nästa år förväntas Carrera 4s och Turbo genomgå samma förbättringar.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Porsche 911 ansiktslyft och får dubbelkopplingslåda
    NÄSTA Ny exklusiv Maserati-kombi