Porsche 911 GT3 RS uppdaterad – nu 520 hk

Nu har 991-uppdateringen, från 991.1 till 991.2, nått även 911 GT3 RS – Porsches värsting när det gäller ”sugmotoriserade” vagnar. 991.2 GT3 RS är aerodynamiskt förfinad, effektmässigt uppumpad och prestandamässigt vässad.

I mars förra året presenterade Porsche uppdaterade 911 GT3 som sedan dess stoltserar med 500 hästkrafter plockade ur den fyra liter stora boxersexan som saknar turboaggregat. Nytt för modellen, som vi körde i somras, var att PDK-dubbelkopplingslådan nu fått sällskap av en sexväxlad manuell låda.

Nu, ett år senare, är det dags för prestandaversionen av prestandaversionen att genomgå en uppdatering. Porsche 911 GT3 RS årsmodell 2019 har samma fyraliters sugmotor som tidigare men allehanda modifieringar har fått upp den till 520 hästkrafter, 20 fler än tidigare. Maskinen, som kan varvas upp till 9 000 r/min, är, till skillnad från vanliga GT3, kopplad till den sjustegade PDK-lådan och ingenting annat. 0-100 km/h går numera på 3,2 sekunder, en tiondel är därmed kapad sedan föregående årsmodell. Toppfarten har även den förbättrats, från 310 till 312 km/h.

Porsche 911 GT3 RS 2019

Är detta möjligtvis sista Porsches vi får se utan överladdning eller elektrifiering? Kan vara så.

Allt är dock inte enbart mer hästkrafter, vassare accelerationstider och högre toppfart. Aerodynamiken har även den setts över vilket syns på flertalet detaljer. Frontens nedre del är helt omarbetad med större gap än tidigare vilket också har påverkat DRL-ljusens utförande.
Baktill sitter den stora vingen kvar, dock med något förändrad utformning och fästena har gjorts än mer ihåliga än tidigare. Bakljusen är nya, likaså stötfångarpartiet med luftutsläppen på vardera sida.
Vikten har också varit i fokus och uppdaterade 911 GT3 RS bjuder på mindre ljudisoleringsmaterial än tidigare samt lättare baklucka.

Porsche 911 GT3 RS 2019

För lättviktsivraren finns så klart ett Weissach-paket som innehåller fler kolfiberkomponenter och magnesiumfälgar. Med Weissach-paketet landar bilens vikt på 1 430 kilo.

För att nå ännu bättre köregenskaper med högre precision än tidigare berättar Porsche att de har försett samtliga länkarmar med kulleder och gett modellen nyutvecklade däck i dimension 265/35 R20 fram och 325/30 R21 bak.

Uppdaterade Porsche 911 GT3 RS går att beställa redan nu men den når återförsäljarna först i juni. Priset börjar på 1 950 000 kronor.

Vill du se bilen i verkligheten innan sommaren får du bege dig ner till Genève i början av mars.

Visa kommentarer