Porsche 911 Targa 4 GTS markerar 50 år med båge

Lagom till 50-årsjubileet av 911 Targa presenteras modellen i GTS-version för första gången någonsin. 4:an betyder att det är fyrhjulsdrift.

Antalet Porsche 911-varianter ökar i rask takt, senaste tillskottet är nya 911 Targa 4 GTS. Under förra året presenterades både Cayman, Boxster, 911 och Cayenne i effektstarkare GTS-version.

Jämförd med vanliga Targa 4 har GTS-versionen fått en något råare framtoning, större luftintag i främre stötfångaren, bredare över bakre hjulhusen och svärtade bi-xenon strålkastare. Sidospeglarna är mer aerodynamiska och fälgarna är blanksvartlackerade 20-tumsfälgar. Invändigt är förändringarna få förutom att fler detaljer klätts i alcantara.

Drivkraften levereras av en boxersexa på 3,8 liter som ger 430 hästkrafter och 440 newtonmeter, 30 hästkrafter mer än i tidigare toppversionen Targa 4S. 0-100 km/h avklaras på 4,3 sekunder och toppfarten ligger på drygt 300 km/h.

Förutom starkare motor har GTS-versionen även utrustats med Sport Chrono och Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard.

Nya Porsche 911 Targa 4 GTS kommer att börja säljas i mars. Det svenska priset är ej fastställt ännu.

I år är det alltså 50 år sedan Porsche 911 Targa kom till. Det var 1965 som den öppna modellen med båge presenterades men det var inte förrän hösten 1966, som årsmodell 1967, som Targa-modellen sattes i produktion.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer