För ett år sedan presenterades Porsche 911 Carrera/Targa med diverse uppdateringar. Nu har turen kommit till Turbo-modellen, vilket innebär en ny större motor med direktinsprutning och 500 hk, dubbelkopplingslåda, växlingspaddlar (!) och lägre förbrukning.

Frankfurtsalongen är de tyska biltillverkarnas favorithak att presentera nya modeller på. Senaste veckan har det varit mycket Audi, BMW och Mercedes, men nu är turen kommen till Porsche som på den stora salongen ska visa upp nya Porsche 911 Turbo.
Nyheterna följer samma spår som de som presenterades vid uppdateringarna av Carrera- och Targa-modellerna strax efter sommaren förra året.
Det betyder först och främst ny direktinsprutad motor som även vuxit volymmässigt från 3,6 till 3,8 liter. Alltså samma cylindervolym som nya 911 GT3, som dock inte använder sig av direktinsprutning. I och med den nya boxersexan har man skruvat upp effekten från 480 till 500 hästkrafter jämnt. Detta, tillsammans med något lägre vikt, gör gott för bilens prestanda. Medan toppfarten har höjts med två kilometer till 312 km/h har sprinten 0-100 km/h kapats med halvsekunden till 3,4 sekunder. Trots dessa vassare siffror har inte bränsleförbrukningen ökat, utan i stället tvärtom sänkts till 1,14-1,17 liter per mil beroende på utrustning. Koldioxidutsläppen har sänkts med nästan 18 procent jämfört med föregångaren.
En annan stor nyhet är att 911 Turbo nu går att få med sjustegad dubbelkopplingslåda, PDK på Porsche-språk. En nyhet som får många Turbo-spekulanter att jubla, nu slipper de den slöa Tiptronic-lådan som alternativ till manuellt.
Många Porsche-fantaster har svurit sig blåa över att Porsches Tiptronic- och PDK-låda endast har gått att kombinera med växlingsknappar på ratten. Nu kan dessa göra valet att köpa till växlingspaddlar bakom ratten om bilen är utrustad med PDK. Den högra paddeln växlar man upp med och den vänstra… ja, den växlar man så klart ned med.
Nytt är också Porsche Torque Vectoring (PTV) som är tillval. Systemet styr fyrhjulsdrifttekniken Porsche Traction Management och Porsche Stability Management (PSM) vilket ska ge mer precis styrning och ännu kvickare och vassare köregenskaper än tidigare.
Försäljningen av nya Porsche 911 Turbo (både Coupé och Cabriolet) sätter igång i Tyskland den 21 november. När bilen når Sverige och vad priset blir är i dagsläget inte känt.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Porsche 911 Turbo får 500 hk jämnt
    NÄSTA Batterier flaskhals för nya Prius