Porsche 918 Spyder officiell igen – nu ännu starkare

Efter att McLaren och Ferrari visat sina teknik- och hästkraftsmonster väntar vi nu på Porsche 918 Spyder. Nu visar det sig att Porsche har trimmat superhybriden ytterligare för att hänga med konkurrenterna.

2013 är supersportbilarnas år. Lamborghini har visat en hel radda vansinniga leksaksbilar men mer intressant är att Ferrari har visat 963 hästar starka LaFerrari och McLaren har lanserat sin P1 med 737 hästkrafter. En bil vi fortfarande går och väntar på, efter många år av spionbilder och halvfärdiga prototyper, är Porsche 918 Spyder som nu verkar vara helt klar att rullas ut från fabrik. Det sägs att tillverkningen ska starta i september och anledningen till att Porsche har väntat med den slutgiltiga lanseringen är sannolikt att de ville se var konkurrenterna lade sig effektmässigt.

Sedan Porsche berättade om drivlinan i 918 Spyder senast har den nämligen vuxit sig starkare. Förr talades det om totalt 795 hästkrafter och 780 newtonmeter. Nu presenteras i stället den maximala effektsiffran 880 hästkrafter. Drivlinan i 918 Spyder är som bekant ett hybridsystem bestående av en V8-motor och en elmotor som driver bakaxeln medan en extra elmotor ensam driver framhjulen. V8-motorn på 4,6 liter kommer ursprungligen från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder, utvecklar 608 hästkrafter och varvar upp till 9 150 r/min. Motorn är en avancerad sak med torrsumpssmörjning, vevstakar i titan och vevaxel i höghållfasthetsstål. För att spara vikt och utrymme är oljetanken och luftfiltret integrerat i hjälpramen som håller upp motorn. 918 Spyder väger 1 640 kilo och har 57 procent av dessa över bakhjulen.

En av många speciella detaljer på 918 Spyder är avgasutblåsen som tittar fram ovanpåmotorn, strax bakom de åkandes huvuden. Den största fördelen med detta är enligt Porsche att värmeutvecklingen minskar eftersom avgaserna släpps ut från bilen med så kort väg som möjligt.

Bensinmotorn får hjälp av en elmotor på 156 hästkrafter. Elmotorn kan ensam driva bilen men också i kombination med bensinmotorn och den främre elmotorn som bidrar med 129 hästkrafter. Den främre elmotorn driver framhjulen med en fast utväxling och kopplas ur i höga farter för att förhindra övervarning. En sjuväxlad PDK-låda förmedlar kraften från de två bakre motorerna till bakhjulen. Dubbelkopplingslådan är i grunden densamma som i många andra Porsche-modeller men har förstås anpassats för den extra kraften och har dessutom vänts upp och ned samt fram och bak.

Elenergin lagras i ett vätskekylt litiumjonbatteri med 312 individuella celler med totalt energiinnehåll på cirka sju kilowattimmar. Genom en lucka i B-stolpen går det att ladda batterierna via ett vanligt eluttag eller en laddstolpe. Med 10 ampere och 230 volt laddas batterierna fullt på fyra timmar men med Porsche Speed Charging Station blir det möjligt att ladda fullt på 25 minuter.

Att köra 918 Spyder verkar inte vara helt enkelt. Det ska förstås gå att bara vrida om nyckeln och gasa iväg men om man nu har betalat omkring 7,5 miljoner så kanske man vill använda bilens funktioner fullt ut. Då gäller det att läsa på. 918 Spyder kan köras i fem lägen men startar alltid i läget som kallas E-Power. Det betyder att det bara är elmotorerna som driver och kan så göra i upp till 30 kilometer. 0-100 km/h kan då avverkas på strax under sju sekunder. I det här läget används bensinmotorn endast om den behövs för att laddningen i batterierna blir för låg eller om den extra kraften behövs.

I nästa läge – Hybrid – arbetar bensinmotorn och elmotorerna tillsammans för att gå så snålt som möjligt. Hybrid-läget är sannolikt det läge som kommer att användas allra mest. Lite sportigare är Sport Hybrid-läget i vilket bensinmotorn arbetar kontinuerligt som huvudsaklig drivkälla. Elmotorerna går endast in för att ge en extra effektknuff. Race Hybrid-läget går både elmotorer och bensinmotor för fullt men den senare kan även lugna ned sig och ladda batterierna i stället för att driva hjulen. I det värsta läget – Hot Lap – tillåts batterierna tömmas på sina sista energidroppar samtidigt som bensinmotorn driver för fullt på hjulen. Det här läget ska endast användas under kortare perioder, till exempel vid bankörning.

Nästan lika avancerad som drivlinan är karossen. 918 Spyder har något som Porsche kallar Porsche Active Aerodynamic (PAA) och innebär att karossen har aktiva aerodynamiska hjälpmedel som automatiskt justeras i tre lägen. Den bakre, utfällbara vingen kan till exempel ställas i en brant vinkel som ger maximalt marktryck och två lock på undersidan av bilen, strax framför framaxeln, kan öppnas för att styra in luft i kanaler i underredet.

Porsche 918 Spyder ska byggas i 918 exemplar och till Sverige kommer 5 av dessa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer