Porsche 918 Spyder – produktionsbilen officiell

Jo, nu är den faktiskt helt färdig för serieproduktion. Inom en vecka från och med nu börjar Porsche tillverka 918 exemplar av hybridsportbilen 918 Spyder. 887 hästkrafter och 0,3 l/mil lockar, men än är den inte slutsåld.

Nu kommer Porsches svar på La Ferrari och McLaren P1 – och det är i form av en hybridsportbil med lika stort fokus på låg förbrukning som på extrem prestanda. Vi har redan skrivit om Porsche 918 Spyder otaliga gånger då Porsche har släppt ny information och nya bilder i etapper men på denna veckas Frankfurtsalong är det den slutgiltiga produktionsbilen som står utställd.

Designmässigt är det inte mycket vi inte redan har sett, närmare bestämt ingenting. 918-figuren är välbekant vid det här laget och de 918 exemplar som ska byggas under de kommande 18 månaderna kommer inte att se annorlunda ut.

Porsche har däremot reviderat uppgifterna om drivlinan något sedan vi skrev om 918 Spyder senast. Vikten är till exempel nedskriven från 1 640 till 1 634 kilo samtidigt som den totala maxeffekten nu anges till 887 i stället för 880 hästkrafter. Den mittmonterade V8-motorn på 4,6 liter driver på bakhjulen med sina 608 hästkrafter medan två elmotorer bidrar med totalt 286 hästar. Maximalt vridmoment är 1 280 newtonmeter.

För första gången får vi accelerationssiffror: 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 km/h på 7,7 sekunder och 0-300 km/h på 22,0 sekunder. Toppfarten är 345 km/h men om man ställer in bilen för att enbart köras på el är toppfarten 150 km/h.

Vi får dessutom för första gången en officiell förbrukningssiffra. Porsche uppger att 918 Spyder drar 0,30–0,33 l/mil i NEDC-cykeln.

Litiumjonbatterierna kan laddas från en extern strömkälla och de har en kapacitet på 6,8 kWh och ger en räckvidd på 16-31 kilometer. Därutöver finns förstås en bensintank, som rymmer 70 liter.

Den rödvita bilen i bildgalleriet nedan är utrustad med ett Weissach Performance-paket som naturligtvis höjer priset men framförallt gör bilen lättare och mer aerodynamisk. Magnesiumfälgar som är 35 kilo lättare lockar, liksom sexpunktsbälten, fler synliga kolfiberpaneler och vissa aerodynamiska optimeringar. I stället för vanlig lack innebär Weissach-paketet att bilen kläs i en tunn folie som kan utformas med inspiration från legendariska Porsche-racers.

På prislappen står cirka 6,7 miljoner kronor och för eventuella intressenters intresse berättar Porsche berättar att de 918 planerade exemplaren av 918 Spyder inte alls är sålda. Man har tagit emot handpenning för två tredjedelar av bilarna, chansen att köpa en fabriksny 918 Spyder finns alltså fortfarande.

Porsche meddelar dessutom att den officiella tiden för 918 Spyder runt Nürburgrings nordslinga är 6 minuter och 57 sekunder, vilket är rekord för gatlegala bilar. Porsches testförare Timo Kluck och legenden Walter Röhrl lyckades båda slå det gamla rekordet som innahades av Gumpert Apollo Sport men det var Porsches fabriksförare Marc Lieb som till slut satte den bästa tiden.

Läs mer om hur 918 Spyder är konstruerad och hur hybridsystemet fungerar här.

Visa kommentarer