Allt fler sportbilstillverkare slopar den manuella växellådan, men Porsche väljer att behålla den för entusiasternas skull.

De senaste åren har den manuella lådan blivit allt mer sällsynt i prestandavagnar, tillverkare som Ferrari, Lamborghini och Mercedes-AMG säljer bara bilar med automatlåda, oftast med dubbelkoppling. Det finns en god anledning till detta då efterfrågan på bilar med manuell låda sjunker stadigt.

Men Porsche går mot strömmen och meddelar att de kommer att fortsätta erbjuda manuell låda till sina modeller, trots att endast 10-15 procent av kunderna köper bilar utrustade med det.

– Det är ett unikt säljargument för Porsche att kunna erbjuda manuell växellåda till 911-modellerna, och jag tror att vi kommer att kämpa för att behålla det så länge som möjligt. Även om det bara är tio procent av marknaden är det viktigt för vissa kunder och marknader, särskilt i USA, att ha den typen av växellåda, säger Erhard Mossle, utvecklingschef för 911 Turbo, Targa och Carrera 4, till tidningen Car and Driver.

Porsche medger att kopplingen mellan förare och bil blir bättre med manuell låda jämfört med PDK. De har insett att kunder inte alltid är ute efter de bästa varvtiderna utan även den känsla och körglädje som en manuell växellåda bjuder på. Ett bra exempel på detta är Cayman GT4 som endast erbjuds med manuell låda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer