Porsches populära suv Cayenne presenteras nu med tilläggsbeteckningen Coupé som innebär ett slankare karossutförande. Antalet modellversioner är två – Cayenne Coupé med 340 hk och Cayenne Turbo Coupé med 550 hk. Säljstart nu.

Första gången vi skrev om Porsche Cayenne Coupé var 2012, men då rörde det sig inte om äkta vara utan om en vanlig femdörrars Cayenne som byggts om av brittiska stylingfirman Merdad. Två år senare fördes Cayenne Coupé på tal igen, men denna gång handlade det om mer intressanta grejer. Det hade nämligen kommit fram uppgifter om att Porsche hade inlett ett projekt med namnet Cayenne Coupé.

Skruvar vi fram klockan 1 783 dygn hamnar vi där vi är i dag, den 21 mars 2019, dagen då Porsche Cayenne Coupé inte längre är något diffust vi läser om i textform och ser på skisser. Porsche Cayenne Coupé är nämligen här, modellen har alldeles nyligen ”avtäckts” på nätet.

Porsche Cayenne Coupé 2020

Porsche Cayenne Coupé

Cayenne Coupé är helt enkelt en ”coupévariant” av vanliga Cayenne, låt vara att den har en kaross med fem dörrar, bakluckan inkluderad. Den är med andra ord Porsches svar på BMW X6, modellen som gav sig huvudstupa först ut i klassen och som sedan har fått följe av Mercedes GLE Coupé och nyligen av Audi Q8. Klassen, som Porsche alltså är sen att äntra, har ansetts så lukrativ att ”coupéformade” suvar har kommit i fler storlekar (Lex X4).

– Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell, säger Porsches vd Oliver Blume.

Porsche Cayenne Coupé 2020

Porsche Cayenne Coupé

Framifrån sett skiljer sig Cayenne Coupé inte nämnvärt från vanliga Cayenne, men bakre halvan, drygt skiljer sig av naturliga skäl. Taket, som antingen är i glas (standard) eller kolfiber (tillval), sluttar betydligt mer och övergången till den kraftigt framåtlutande bakluckan är helt annorlunda. Bakpartiet är mer ”tillspetsat” och har fått placeringen av registreringsskylten på stötfångaren, inte uppe på bakluckan. En liten spoiler som inte finns på Cayenne har tagit plats. Denna lilla spoiler är bara toppen av ett isberg, för under den finns en stor adaptiv vinge, som är nästan lika bred som bilen, som kan fällas upp. Modellen har även en takspoiler, en smidigare variant än den som sitter på vanliga Cayenne.

Porsche Cayenne Turbo Coupé 2020

Porsche Cayenne Turbo Coupé

Tycker du att Cayenne Coupé ser bredare ut än Cayenne är du helt rätt ute. I och med stuket på taket har Porsche tvingats göra om bakdörrarna och bakskärmarna varav de sistnämnda är mer utlagda. 19 millimeter bredare än modellen.
På tal om bredd… Cayenne Coupé är några millimeter längre än Cayenne och mäter mellan 493,1 och 493,9 centimeter beroende på modellversion (det finns två, mer om det senare i denna artikel). Ett par centimeter har kapats på höjden och måtten är numera antingen 167,6 eller 165,3 centimeter. På bredden mäter coupéversionen 198,3 till 198,9 centimeter och den bredare av dem har dessutom knappt två centimeter bredare spårvidd än den andra.

Nu kanske inte bagageutrymmets storlek är en avgörande detalj när man väljer Cayenne Coupé, men vi drar siffrorna här ändå. Den är så klart något trängre än vanliga Cayenne och rymmer med uppfällt baksäte mellan 600 och 625 liter (Cayenne 770 liter) medan med nedfällt baksäte ryms mellan 1 510 och 1 540 liter (Cayenne 1 708 liter).

Porsche erbjuder Cayenne Coupé i två olika modellutföranden – Cayenne Coupé och Cayenne Turbo Coupé. Sistnämnda är den som är lite längre av dem båda men i gengäld bredare, lägre och bagagevolymsmässigt trängre.
Cayenne Coupé har en turbomatad treliterssexa som ger 340 hästkrafter och 450 newtonmeter som tillåter 0-100-sprinter på 6,0 sekunder. Sport Chrono-paketet är standard på både modellversionerna men ett lättviktspaket finns att välja vilket sänker 0-100-siffran till 5,9 sekunder. Topphastigheten ligger på 243 km/h.

Mer krut finns det inte helt oväntat i Cayenne Turbo Coupé som har en turbomatad V8 på fyra liter som levererar 550 hästkrafter och 770 newtonmeter. Med denna maskin under huven går det undan, för vad sägs om 0-100 km/h på 3,9 sekunder och 286 km/h i toppfart?

Porsche berättar att både modellversionerna av Cayenne Coupé går att beställa redan nu och att de kommer att finnas för allmänt beskådande hos handlarna i maj månad.
Cayenne Coupé börjar på 830 000 kronor medan Cayenne Turbo Coupé har ett betydligt högre ingångspris på 1 464 000 kronor. I priserna ingår en hel del standardutrustning, exempelvis Power Steering Plus, PASM, redan nämnda Sport Chrono, parkeringssensorer fram och bak samt backkamera plus en hel del annat.

Visa kommentarer