Porsche Cayenne E-Hybrid och Range Rover Sport P400e PHEV lockar med plug-in-teknik och lyx i överflöd. Men vore inte en lägre vikt lyx i sig?

Porsche Cayenne E-Hybrid och Range Rover Sport P400e Si4 PHEV ställer upp till kamp och det ska sägas direkt – det är två på pappret hysteriskt kompetenta vagnar. Vid en svepande blick konstaterar vi totallängd runt 490 centimeter, rejäla bensindrivna kraftpaket kombinerade med laddhybridteknik och möjlighet till ren eldrift – hur lång ska vi undersöka. Men det är bara början.

Både Porsche och Range Rover har förfinat sina lyxiga suvkoncept under årens lopp och möjligheten att ställa dem emot varandra är läskande. De är uttalade nischprodukter där känslan spelar­ en avgörande roll. Känslan att öppna och stänga dörrarna med en skönt exklusiv tyngd, känslan att förflytta sig i en vardagsrumsliknande komfort och känslan att priset verkligen reflekteras i produkten. Detaljer och skärpan i desamma kommer att bli riktigt viktiga i den här duellen, men ännu viktigare är helheten. Alltför djupa dalar i prestationskurvan kommer icke att accepteras.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Linus Pröjtz

Just här syns inte så stor skillnad i markfrigång, men väl att Range Rover Sport är högre.

Porsche Cayenne E-Hybrid har ett instegspris på 934 000 kronor (med stålfjädring, luftfjädring som vår bil har kostar 22 300 kronor extra) och Range Rover Sport P400e Si4 PHEV (luftfjädring standard) kampanjas nu för 949 900 kronor (ordinarie 1 115 800 kronor med Signature-utrustning). Snudd på miljonen. Det ställer krav, höga sådana.

Den tekniska specifikationen för båda bilarna inkluderar riktig fyrhjulsdrift, vilket är viktigt att poängtera. Eldrivningen sker via växellådan, alltså samma väg som all kraft går för att ta sig vidare via den konventionella fyrhjulsdriften till respektive axel. Fördelen är att fyrhjulsdriften alltid kan arbeta, oavsett om bilen är el- eller bensindriven. Nackdelen är den extra vikten som hela drivlinan innebär, något som vi kommer att återkomma till.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Många funktioner på både ratt och den liggande panelen mitt i bilen. Fungerar bra.

Porsche Cayenne E-Hybrid har dels en bensindriven V6-motor på 2 995 kubikcentimeter med 340 hästkrafter samt 450 Nm och dels en elmotor på 136 hästkrafter. Den totala systemeffekten anges till 462 hästkrafter och vi noterar att V6-motorn är samma spis som sitter i bland annat Volkswagen Touareg TSI 340. Växellådan är en automatlåda med åtta växlar med en rad olika körprogram och möjlighet att växlas manuellt via paddlar vid ratten.

Range Rover Sport P400e Si4 PHEV känns som den större bilen, trots att Cayenne faktiskt mäter några centimeter längre – 488 mot 492 cm. Motormässigt är Range Rover också mindre då kraftpaketet bygger dels på en fyrcylindrig tvåliters turbomatad på 300 hästar samt 400 Nm och dels elmotorn på 116 hästar. Totala systemeffekten anges till 404 hästkrafter.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

De delade skärmarna mitt i bilen får delade omdömen. Bitvis svårfunna reglage.

Range Rover anger att litiumjon-batteriet är på 13,1 kWh och Porsche anger 14,1 kWh för sitt likadana batteri. Vi ska nämna att den där fyrcylindriga motorn på 300 hästar återfinns utan hybriddrift i såväl Land Rover/Range Rover som Jaguar-produkter. Växellådan följer samma mönster som Porsche Cayenne. Alltså en automatlåda med åtta växlar med olika körprogram och möjlighet att växlas manuellt via paddlar vid ratten.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Baksätet erbjuder bra komfort, men inte bästa tänkbara. Lite platta sittdynor.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Vi föredrar baksätet i Range Rover Sport framför det i Porsche Cayenne. Bättre sittkomfort.

Redan när vi ska ta plats bakom ratten märks en skillnad, Range Rover Sport har ett högre insteg. Hela bilen mäter decimetern högre än Porsche Cayenne och markfrigången är också mer tilltagen – från 21 till 28 centimeter mot 19 till 25 för Porsche Cayenne. Båda bilarna är utrustade med luftfjädring som går att justera både vad gäller höjd och hur fast (eller hård) stötdämpningen ska vara. Hur fungerar det ute på vägen? Skönt, trodde aldrig ni skulle fråga!

Körställning och förarmiljö i Range Rover är upprätt och känns högt placerad, främst för att den är just det – högt placerad. Överblicken framåt är bra i normal trafik, men i vårt tajta redaktionsgarage är det mycket enklare att hantera Porsche Cayenne trots att den är längre med mer utskjutande front.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Laddhybrid med 300-hästars fyrcylindrig motor döljer sig bakom P400e-emblemet.

Vi börjar körningen med båda bilarna i sina normallägen för luftfjädring/stötdämpning. I Range Rover Sport innebär det att vredet med vilket man väljer körlägen på mittkonsolen är nedtryckt och bilen bestämmer själv. Resultatet är… sådär. Bilen kränger en del och upplevs på sätt och vis som mjuk och lite sävlig, men trots det så märks både mindre­ och större ojämnheter. Det stöter en hel del och framförallt så märks även de mindre ojämnheterna, vilket innebär en märklig kombination av egenskaper. Både mjuk och hård på samma gång. Och framförallt – den känns tung i steget.

Under duellresans gång innebär detta att Range Rover Sport upplevs som sämre planterad på vägen. Styrkänslan är frånvarande och den stora bilen blir ännu större i känslan, på ett dåligt sätt. Den är inte självklar att placera längs en liten kurvig väg och den är inte helt spårstabil. Den är, kort och gott, inte tillräckligt lyxigt avslappnad och exakt i beteendet. Vi ska tillägga att duellbilen rullar på nordiska dubbfria däck på 19-tumsfälgar.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Linus Pröjtz

Effekten av fyrhjulsdriften är tydlig på klassisk vinterväg. Range Rover biter sig fast.

Så ställer vi om till det dynamiska körläget. Det skulle vi inte ha gjort. Stötdämpningen blir nu stenhård, det stöter hela tiden och vi ser ingen som helst fördel med det här körläget. Möjligtvis på en superslät motorväg utomlands utan hastighetsbegränsning – men kanske inte ens då. Vart sport-delen i Range Rover Sport tog vägen vet vi inte.

Att modellen i grund och botten härstammar från en bil som skulle klara terräng lika bra som motorväg är tydligt, men vi ifrågasätter starkt den behovsbilden idag. Jag tror att få eller ingen normal ägare till Range Rover Sport tar ut den i terrängen, alla oljeshejker och galna brittiska godsägare exkluderade. Kombinationen av det hårda chassit och ett kupéutrymme som inte lämnar så mycket i övrigt att önska blir märklig.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Under plasten döljer sig tre liter stor bensindriven V6-motor som även återfinns i VW Touareg.

Stolarna erbjuder bra komfort och något annat vore fullständigt otänkbart. De är 22-vägs inställbara och har såväl värme som kyla och massage. Med andra ord finns alla möjligheter i världen för att detta skulle kunna vara världens bästa stol. Med betoning på ”skulle kunna vara”, för trots alla finesser så är de ändå inte klockrena exempelvis vid längre sittningar.

Kombinationen av el- och bensinmotor fungerar för det mesta riktigt bra, övergången då bensinmotorn går igång är näst intill sömlös. När vi kör i rent eldrivet skick så finns en seghet vid start från stillastående. Väl uppe i fart svarar motorn bra och det går att köra i max 137 km/h på ren eldrift och tillverkaren Land Rover säger att bilen ska klara upp till 51 km på ren eldrift.

Vi utgår från redaktionsgaraget med båda bilarna fulladdade och börjar vår resa upp mot Vaxholm på ren eldrift. Först stadstrafik, sedan 70-väg och därefter lite 80- och 90-väg. Vi kör precis efter hastighetsbegränsningarna, det är fuktiga vägbanor och temperaturen ligger på ett par plusgrader. Klimatanläggningarna står på +20 grader och autoläge, men övriga så kallade komfortförbrukare är avstängda.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Range Rovers laddhybridlösning ger en fyrcylindrig bensinmotor på 300 hästkrafter.

Efter 32,3 kilometer tar strömmen slut i Range Rover Sport P400e PHEV och Porsche Cayenne E-Hybrid klarar 31,4 km (Porsche uppger max 36 km på ren eldrift). Hyfsat jämnt kan man säga. När elen är slut kör vi förbrukningstester på bensinmotorerna och även här landar de båda bilarna nära varandra. Range Rover är marginellt snålare med 1,10 l/mil jämfört med 1,13 l/mil för Porsche. Med andra ord är de törstiga och det är runt begreppet energieffektivitet som frågan om bilarnas vikt verkligen kommer upp på tapeten.

Porsche Cayenne är lättviktaren i gänget då den väger in på 2 543 kg i tjänstevikt mot smått absurda 2 712 kg för Range Rover Sport. Med de siffrorna i ljuset är det fullt begripligt att energieffektiviteten är svår att få till. I Porsches historia finns många exempel på lättviktsbyggen – men inte här. Synd, och ännu mer synd på Range Rover Sport. Nästan 200 kg mer synd kan man säga.

Den fyrcylindriga motorn i Range Rover gör ett bra jobb och följsamheten i kraftutvecklingen är bra liksom samverkan med hybriddriften. Vid kökörning händer det att vibrationerna märks, men i övrigt är det inga större bekymmer. Den åttaväxlade lådan är däremot bitvis alldeles för långsam i sina reaktioner, framförallt vid nedväxling.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Porsche Cayenne E-Hybrid där den ilsket ljusgröna kulören indikerar eldriften.

Motor- och drivlinekombinationen i Porsche Cayenne E-Hybrid fungerar bättre. I hybridläge med växellådan i normalläge blir reaktionerna lite långsamma vid exempelvis­ en snabb omkörning. Då väljer vi Sport via vredet på ratten, reaktionerna blir snabbare och effektiviteten precis så som förväntat. I rent bensindrivet utförande blir Cayenne skönare på vägen med bättre vridmoment i V6-motorns mellanregister tillsammans med en i stort sett helt vibrationsfri gång.

Förarmiljön i Range Rover domineras av de digitala skärmlösningarna som kallas Touch Pro Duo. Detta innebär att i näst intill alla funktioner regleras via skärmarna. Reglagen på ratten är beröringskänsliga ungefär som en pekskärm, men den sammantagna funktionen­ av alla dessa skärmar är inte klockren. Vi får ingen bekräftelse på att vi lyckats trycka på en ”knapp” och vissa symboler är små och menysystemen kräver bitvis för mycket fokus från föraren. Ett annat bekymmer är att vissa delar av systemen hackar i funktionskurvan. Ett exempel är backkameran som gör just det – hackar. Inte så bra när man håller på och backar en svindyr Range Rover mot en lika svindyr Porsche.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Lastutrymmet är inget att skryta med, men vi gillar 40/20/40-delningen av baksätet.

Då är ju frågan, hur mycket skiljer i funktion och uppträdande när vi tar plats i Porsche? Väldigt mycket kan vi säga redan nu och det är de så viktiga detaljerna som avgör. Det första som märks bakom ratten i Cayenne E-Hybrid är att den tyska bilen känns mindre än vad den är. Uppträdandet på vägen hör till bilens absolut största kvaliteter och det är förmågan att erbjuda rätt egenskaper vid rätt tillfällen som gör den så bra.

Styrningen är skönt avvägd med god skärpa och tyngd. Det är en stor anledning till varför Cayenne upplevs som mindre än vad den är – man har den i handen. Därför blir det lättare att med precision placera den på vägen och det finns en inbyggd stabilitet som är tilltalande. Detta gör bilen roligare att köra och vi trivs bättre bakom ratten.

Porsche Cayenne E-Hybrid är en mer förarorienterad produkt än Range Rover Sport, vilket på sätt och vis markeras genom körlägesväljaren på ratten. Normalt sett låter vi bilen gå i hybridläget,­ så även när vi testar de olika chassilägena. Via mittkonsolen byter vi stötdämparläge till sport, bilen stramar upp sig och plötsligt så märks det i både ratt och ryggstöd hur grov asfalten vi kör på faktiskt är.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Patrik Lindgren

Batteripaketet sitter under det något förhöjda lastgolvet. Plus för 40/20/40-delning.

Styrningen blir lite fastare liksom att bilen uppträder ännu lite planare vid kurvtagning – krängningen dämpas ännu mer. Komforten är fortfarande mycket bra, men inte fullt lika bra som innan. Däremot är gensvaret från bilen vid en snabb kurvtagning eller en snabbt utförd omkörning klart bättre. Nästa steg är Sport Plus och nu blir det fast inställning rakt igenom. På mindre landsvägar är det på gränsen till för hårt, men det är aldrig i närheten av lika hårt som hos Range Rover Sport.

Förarmiljön i Porsche Cayenne erbjuder en lägre sittposition där funktionerna är samlade runt föraren på ett näst intill cockpitliknande­ vis. Stolarna (extrautrustning, 14-vägs inställbara komfortstolar) erbjuder extremt bra komfort trots att de i rent teknisk uppbyggnad verkar vara simplare än de i Range Rover Sport. Men vi sitter bättre i Cayenne, dessutom även under långresan.

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Linus Pröjtz

Drygt tre mil vinterväg, det klarar båda två på ren eldrift.

Cayenne har samma liggande skärmlösning som numera är standard för Porsche. Det är enklare att hitta rätt i menysystemen i Cayenne än i Range Rover Sport. Men symbolerna är i minsta laget och på en väg som inte är helt jämn (läs alla svenska landsvägar) så kan det vara svårt att träffa rätt.

I Range Rover Sport blir bagageutrymmet 79 liter mindre i PHEV-utförande. I Porsche Cayenne är samma utrymme ganska litet redan från start och det ska sägas – de exteriöra måtten återspeglas inte i oceaner av last- eller passagerarutrymmen.

Båda bilarna går att använda på ren el i vardagstrafiken, men räckvidden trots relativt stora batterier är kort. Ett plus för vår Cayenne som är extrautrustad med 7,2 kW ombordladdare (7 500 kronor), vilket gör att bilen laddas full på halva tiden jämfört med Range Rover Sport.

… och vinnaren är

Porsche Cayenne e-Hybrid mot Range Rover Sport P400e SI4 Phev

Foto: Linus Pröjtz

…Porsche Cayenne E-Hybrid. Men den är långt ifrån en klockren skapelse i sig utan snarare så bra som någon klarar av att bygga den här biltypen just nu. Den vinner på sin mångsidighet och sin förmåga att förmedla aktiva körintryck utan att de åkande blir lidande. Range Rover Sport känns vid en första anblick mer exklusiv, men ytan krackelerar då funktionerna inte är så bra som vi förväntar oss i en bil för det här priset. Och återigen, båda två väger över 2,5 ton.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Pris: Från 934 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin-el. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 5 300-6 400 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 340–5 300 r/min. Elmotor 136 hk (100 kW), total systemeffekt 462 hk, batteri litium-jon, 14,1 kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,1 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. Lättmetallfälg.
Hjul: Fram: fälgbredd 9 tum, däck 275/45 R20. Bak: fälgbredd 10,5 tum, däck 305/40 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 290, längd 492, bredd 198, höjd 170, spårvidd f/b 168/167. Markfrigång 19-25. Tjänstevikt 2 543, maxlast 487, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 645–1 605 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 253 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,39 l/mil. CO2 88 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt: 360 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Chassit.
Förmågan att ställa om chassimässigt. Full komfort till bra spänst genom att ställa om luftfjädringen.
– Effektiviteten.
Effektivitet när elen är slut. Tveksam som dragbil.
+ Komfort.
Komforten är svårslagen, utan att körkänslan blir lidande.
– Stor och dyr.
Stor bil med små utrymmen som är törstig.

Range Rover Sport P400e Si4 PHEV

Pris: Från 949 900 kronor, säljs nu. Bensin-el
Motor: Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83,0/92,3 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500–4 500 r/min. Elmotor 116 hk (85 kW), total systemeffekt 404 hk, batterityp litium-jon, 13,1 kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,4 meter. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 292, längd 488, bredd 207, höjd 180, spårvidd f/b 169/169. Markfrigång 21–28. Tjänstevikt 2 712, maxlast 488, max släpvagnsvikt 0. Tank 91 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 701-1 686 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 220 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,30 l/mil. CO2 69 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 3 år.
Skatt: 360 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Trösklarna.
Dörrarna går ner över och håller därmed trösklarna, och dina byxor, rena.
– Tung.
Känns större än vad den är.
+ Drivlinan.
Sömlös övergång mellan el- och bensinmotordrift.
– Stötig.
Stötig gång, trots mjukare chassi­inställning. Märklig kombination.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer