Teknikens Världs globetrotter nummer ett, PeO Kjellström, befinner sig halvvägs ned i Tyskland för att provköra nya Porsche Cayenne. Vi slår honom en pling och hör med honom hur hybridversionen är.

Hallå PeO, du trotsade vulkanaskan och åkte till Leipzig. Vilka tordes flyga?
– Ingen. Vi körde bil ner, i nuvarande Cayenne. 14 timmar i bil.

Coolt! Du har nu kört nya Cayenne i Leipzig. Värt resan?
– Absolut. En helt ny bil. Sportigare, lättare. Mera Porsche helt enkelt. Fast ändå inte…

Hur menar du?
– Den har ju elmotor numera! Cayenne S Hybrid. Det fanns ju inte på världskartan för några år sedan. Men även de får finna sig i att tiderna ändras.

Hur kändes det då?
– Ska man skratta eller gråta? En ljudlös Porsche! En display talar om för mig när motorn går på el eller bensin. Det går att ta sig fram genom staden med enbart eldrift (47 hk) i upptill 60 km/h, säger Porsche. Min blyfot klarar inte mer än 30 km/h innan motorn (V6 med kompressor vilket är första gången i Porsches historia – 333 hästkrafter) sätter igång.
På landsväg har hybridkonstellationen en annan fördel, kanske den största. När du kommit upp i fart och bilen är på rull kan du lyfta av lite på gaspedalen och motorn stänger av sig, i stället laddas elmotorn. Då motorn inte bromsar rullar det på rätt bra och du kan spara många droppar bensin. Lite av ett modernt frihjul skulle jag vilja säga, vilket inte minst pekar på hur långt Saab en gång i tiden egentligen var.

Känns det Porsche då?
– Bränslebesparing är förstås en viktig sak för Porsche och andra, men för tyskarna är det lika viktigt att deras bilar inte anses som ”mesiga och trötta”. Det gör långt ifrån S Hybrid.

Eftersom elmotorn klipper till med full effekt direkt handlar det om ett maximalt vridmoment, båda motorerna tillsammans, på 580 newtonmeter – vid 1 000 r/min! Inte underligt att 2,3-tonsklumpen masar sig till 100 km/h på bara 6,5 sekunder!

Fräckt! Men det finns väl andra motorer också?
– Absolut, så här ser övriga startuppställningen ut:

Cayenne: 3,6 liters V6, 300 hk. Sexväxlad manuell låda, alt 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 7,5 sek, toppfart 230 km/h.Bränsleförbrukning bl. körning 1,12 l/mil (tiptronic 0,99 l/mil), koldioxid 263 g/km (tiptronic 236 g/km). Pris: 639 000 kronor. Med Tiptronic 671 100 kronor.

Cayenne Diesel: 3,0 liters V6, 240 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 7,8 sek, toppfart 218 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,74 l/mil, koldioxid 195 g/km. Pris: 689 000 kronor.

Cayenne S: 4,8 liters V8, 400 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 5,9 sek, toppfart 242 km/h. Bränsleförbrukning 1,05 liter/mil, koldioxid 245 g/km. Pris: 849 000 kronor.

Cayenne Turbo: 4,8 liters V8 med dubbla turbo, 500 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 4,7 sek, toppfart 278 km/h. Bränsleförbrukning 1,15 l/mil, koldioxid 270 g/km. Pris: 1 330 000 kronor.

Värt att notera är att alla Cayenne har start/stopp-funktion och genererar el till batteriet under inbromsning. Och just det, Cayenne S Hybrid kostar 875 000 kronor.

Okej, och hur blir hemresan? Bil eller flyg?
– Bil, men tyvärr i gamla Cayenne igen. Det kommer att kännas Hedenhös. Vi åker nog till Malmö i kväll.

Härlig stad, jag…
– Jag vet Rabe, jag vet. Syns på torsdag om du inte ligger hemma och snörvlar som vanligt.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer