Porsche Cayenne går bevisligen riktigt bra att köra på den sibiriska tundran. Tuffa Transsyberia-rallyt vanns av en Porsche Cayenne första gången för snart tre år sedan. Sedan dess har man dominerat tävlingen totalt. Nu firar Porsche sig själva med en specialversion av Cayenne.

För endast ett par veckor sedan vann Porsche Transsyberia-rallyt för tredje året i rad. Rallyt som körs mellan Moskva och Mongoliets huvudstad Ulan Bator, en sträcka om 7 200 kilometer, är en hård prövning både för förare och bilar. Porsche har de senaste åren satsat hårt på rallyt, och det har gett resultat. År 2006 knep man förstaplatsen, 2007 tog man prispallens alla tre platser och i år dominerade Porsche genom att ta hem alla positioner från ett till sex.. Nu är det dags att fira bedrifterna i Sibirien.

Porsche Cayenne S Transsyberia är, precis som de bilar som körs i rallyt, en lätt modifierad version av Cayenne S. Även om Cayenne S Transsyberia baseras på vanliga Caynne S har man valt att plocka motorn från Cayenne GTS. Med 405 hästkrafter som pumpas ur den 4,8 liter stora V8-motorn blir bilen därmed an aning kvickare än sitt vanliga syskon. Sprinten från 0-100 km/h avklaras på 6,1 sekunder, en halv sekund snabbare än vanliga Cayenne S. Det är dock inte bara motorn som står för den nyfunna kvickheten, slutväxeln har också kortats med 15 procent. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard i Transsyberia-utförandet. Systemet höjer och sänker bilen automatisk, men låter även föraren bestämma hur högt över marken färden ska ske. PTM, Porsche Traction Management, fördelar kraften mellan fram- och bakaxel. Normalt sett sker 62 procent av drivningen på bakhjulen men i extremfall kan drivningen låsas till 100 procent antingen fram eller bak.

Men vad som verkligen skiljer Cayenne Transsyberia från en vanlig Cayenne är det yttre. En rad nya och iögonfallande färgkombinationer finns tillgängliga tillsammans med en mängd olika tillval. Transsyberia-dekalerna, extraljusbågen på taket och den bakre vingen är utrustning som kan fås som tillval utan extra kostnad. Försäljningen startar i januari nästa år till en prislapp som kan variera något på olika marknader. I Tyskland börjar priserna på omkring 730 000 kronor.

Läs mer

    Provkörning


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer