Hyundai, Kia och – Porsche är klara för Super Bowl. Nej, det handlar inte om en ny uppsättning spelare till favorittippade Baltimore Ravens utan förstås om en åtråvärd plats bland annonsörerna. Det är första gången Porsche annonserar i världens största tv-show.

Det är förstås nya elbilen Taycan – en av sju finalister i Car of the Year 2020 – som nått finalen även i amerikansk fotboll, NFL. Porsche har köpt en åtråvärd annonsplats i världens mest omtalade sport- och tv-show, Super Bowl.

Porsche har inte avslöjat något om vilken typ av reklam det blir men hela projektet tas omhand av byrån Cramer-Krasselt. Moderbolaget Volkswagen har figurerat i Super Bowl flera gånger men har inte annonserat sedan 2014.

Att annonsera under tv-sändningen av Super Bowl är vanligt bland bilmärken som vänder sig till en bred publik samt i undantagsfall av premiummärken. Tidigare har Toyota, Hyundai, Mercedes och Lexus synts under de dyra annonssekunderna.
Ett undantag från den regeln var när Honda försökte att marknadsföra sin supersportbil NSX under Super Bowl 2012 och 2016. Audi annonserade förra året sin nya elbilssatsning och Porsche lär göra något liknande i år. Även Kia och Hyundai har köpt annonsplats till NFL-finalen som spelas på Hard Rock Stadium i Miami söndagen den 2 februari 2020.

PROVKÖRNING: Porsche Taycan S

Porsche Taycan 4S

Porsches elbil Taycan, här i 4S-utförande.

Jennifer Lopez och Shakira är bokade för den omtalade pausshowen. Just nu är San Francisco 49:ers och fjolårsvinnarna New England Patriots toppseedade i varsin halva av NFL men Baltimore Ravens är det mest formstarka laget inför de sex sista omgångarna före slutspelet.

Enligt tidningen nyhetsbyrån Bloomberg kostade i fjol 30 sekunders reklam under Super Bowl cirka 42 miljoner kronor. Men så hade finalen drygt 100 miljoner tittare.
Förra året annonserade bland annat e-handelsjätten Amazon, chipstillverkaren Doritos, Pepsi och öltillverkaren Stella Artois. Några av de mest omtalade reklamfilmerna genom åren är Coca Colas reklam från 1979 och Budweisers från 2014. 2015 gjorde Volvo en omtalad Twitter-kampanj under finalen. Volvo annonserade inte under matchen men lyckades via sociala medier vinna kampen om reklamtittarna ändå.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer