Porsche är en av de få biltillverkare som trots starka och törstiga motorer hittills har klarat sig bra genom krisen inom bilindustrin. Men nu verkar det som att företaget går i miljötankar. En högt uppsatt Porsche-chef avslöjar att Porsche inte är främmande för att kapa cylinderantalet på bilarna om det skulle behövas.

I en industri som på senare tid har lidit svårt av lågkonjunktur, höga drivmedelspriser och växande miljöhänsyn har Porsche klarat sig nästan oförskämt bra. Tyskarna från Stuttgart fortsätter att redovisa rekordförsäljning och är vara rikare än någonsin. Men nu verkar det som att även Porsche har börjat förlika sig med tanken på att även de kan komma att drabbas hårt av miljötrenden, och inte minst det kommande EU-taket för utsläpp. På en presskonferens i Australien nyligen berättade Porsches chef för drivlineutveckling, Thomas Krickelberg, att man överväger att låta fyrcylindriga motorer vara en del av Porsches framtid.

När de nya ansiktslyfta 911-modellerna visades i Australien berättade Krickelberg att man överväger att erbjuda fyrcylindriga versioner av 911:s boxersexa. Han avslöjade dessutom att de sexcylindriga motorerna medvetet har konstruerats för att enkelt kunna byggas om till fyrcylindriga varianter. Men det är bara aktuellt om man ser sig absolut tvungna. Den globala uppvärmningen och behovet av att sänka bränsleförbrukningen uppges vara de starkaste skälen för en eventuell nylansering av fyrcylindriga motorer.

Porsche har inte använt fyrcylindriga motorer i sina bilar sedan 924 och 944 på 70- och 80-talen. Subaru är dock ett bevis på att fyrcylindriga boxermotorer funkar än i dag och de skulle säkert göra det även i en Porsche. Krickelberg ville inte säga om det var tal om en ny, mer budgetinriktad Porsche-modell. Det finns ihärdiga rykten som säger att både Audi och Volkswagen har varsin liten sportroadster på gång. Kanske får vi även se en Porsche-variant, kanske till och med en nytolkning av ikonen 356.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer