Porsches stundande elbil Taycan har slagit till med ett nytt varvrekord runt Nürburgring – i en ny klass, är bäst att tillägga.

Den 4 september är det världspremiär för Porsche Taycan, den under flera år mycket omtalade elbil som debuterade som konceptbilen Mission E på Frankfurtsalongen 2015. Men innan det är dags att låta skynket falla, och för första gången blotta Taycan i sin helhet, får vi nu veta att modellen har avverkat ett snabbt varv runt Nürburgrings nordslinga. Det gick så pass snabbt att Porsche kallar tiden – 7 minuter och 42 sekunder – för nytt rekord. Tiden är snabbare än någon annan tidigare elbil… med fyra dörrar.

Porsche Taycan Nürburgring 2019

Taycan-prototypen som användes vid rekordkörningen var toppversionen med dubbla elmotor (600+ hk) som ger drivning till samtliga hjul. Bilen var även utrustad med fyrhjulsstyrning och den chassireglering som företaget kallar Porsche 4D Chassis Control.

Porsche Taycan Nürburgring 2019

Bakom ratten under den 20,6 kilometer långa körningen satt Porsches testförare Lars Kern. Det är samma kille som slog till med supertiden 6 minuter och 47 sekunder i en Porsche 911 GT2 RS för ett par år sedan.

Snabbaste elbil runt Nürburgring är Volkswagen ID.R som tidigare i år klockades för 6 minuter och 5 sekunder. Det är dock ingenting mot 5 minuter och 19 sekunder som Porsche 919 Hybrid Evo slog till med i fjol. Dessa båda bilar är dock rena banbilar, sistnämnda dessutom inte elektrisk.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer