Porsche Taycan Turbo S – tre snabba från provkörningen

Någonstans mellan Göteborg och Köpenhamn finns en Porsche Taycan med Erik Wedberg bakom ratten. Porsches första elbil är här och vi provkör den för första gången. Hur bra är den?

Hej Erik, var är du?
– Jag är strax utanför Varberg och laddar för fullt. Bredvid mig står en Porsche Taycan Turbo S och suger i sig mängder av energi. Ionity-laddaren här på Circle K-macken har kapacitet för laddning med strömstyrkor upp till 350 kilowatt men Porschen klarar som mest 270. Men det går undan ändå, så klart. Ingen annan elbil på marknaden i dag når upp i de effekterna.

Porsche Taycan Turbo S med Ionity-snabbladdare på 350 kW (270 kW max i Taycan)

Ionity-snabbladdaren kan kräma ur sig 350 kilowatt, men Porschen tar ”bara” mot upp till 270 kilowatt. Det är ändå oerhört mycket mer än övriga bilar på marknaden i dag. Vi kommer att se högre laddeffekter på fler bilar framöver.

Hur är Taycan att köra?
– Precis så som jag hoppades och förväntade mig att en elbil från Porsche skulle vara – väldigt, väldigt bra! Till skillnad från de flesta andra bilar finns här en närvarokänsla som kopplar föraren samman med vad som händer i bilen. Accelerationen är förstås omskakande och köregenskaperna står nästan mittemellan 911 och Panamera. Den bakre elmotorn står för det mesta av drivningen, men lustigt nog är det här också den första Porschen som kan bli framhjulsdriven. Ställer man drivlinan i körläget Range stryps effekten rejält och det är bara den främre motorn som arbetar.

LÄS MER: Porsche Taycan Turbo S gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder

Porsche Taycan Turbo S

45 mils räckvidd i Porsche Taycan Turbo och 41,2 mil i Taycan Turbo S.

Tycker du att man ska köpa en Taycan?
– Ja, det tycker jag faktiskt. Det är svårt att rekommendera en bil som Taycan Turbo S som kostar från 2 080 000 kronor, men jag vågar nästan säga att den är värd pengarna. Så bra är den. Visst, det går att köpa en 911 Carrera och en Tesla Model 3 för ungefär samma pengar. Men jag har hellre en Taycan Turbo S.

LÄS MER: En Porsche eller två Tesla?

Hela provkörningsrapporten läser du i kommande nummer av tidningen (Teknikens Värld nummer 21/2019) som utkommer den 26 september, alltså i morgon. Missa inte!

Visa kommentarer