Porsche uppdaterar banracern 911 GT3 R

Porsche 997 lever än! I alla fall inom banracingen där Porsche har valt att fortsätta med 997-modellen. Nu presenteras en bredare, längre och allmänt uppdaterad 911 GT3 R.

Porsche visade nyligen nya 911 GT3 baserad på 991-generationens 911. Nu är det dags för 911 GT3 R men tro inte att det här är den ultimata versionen av 991. GT3 R-modellen riktas till privatkunder som vill syssla med seriös banracing och dessa kommer att få köra en 997-Porsche en säsong till. Nya GT3 R är nämligen inte en helt ny bil utan en genomgripande uppdatering av 2012 års bil.

Inför 2013 års racingsäsong har Porsche Motorsport fokuserat på aerodynamiken. Frontspoilern, sidokjolarna, bakre diffusorn och hela undersidan av bilen har optimerats i vindtunnel och som synes har bakvingen blivit flera storlekar större och sträcker sig nu över hela bilens bredd. Dessutom har spårvidden ökat med 50 millimeter både fram och bak och axelavståndet har sträckts ut marginellt med 10 millimeter.

Motorn och allt som hör därtill har däremot lämnats orört. Boxersexan ger fortfarande 500 hästkrafter och den sekventiella lådan har fortfarande sex växlar som sköts med paddlar på ratten. Den som till äventyrs köpte en 911 GT3 R sent 2012 behöver inte känna sig lurad på pengarna. Porsche Motorsport kommer att sälja 2013 års 911 GT3 R som ett uppgraderingskit till äldre bilar. Priset? 45 500 euro plus moms.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer