Fyra av sex LMP1-bilar havererade när den 85:e upplagan av Le Mans 24-timmarslopp avgjordes på Circuit de la Sarthe lördag-söndag i helgen. När däckröken lagt sig gick det dock att konstatera Porsche tagit nittonde titeln – och att förbannelsen fortfarande lever för Toyota.

Innan loppet drog igång pratade alla om just duellen mellan Porsches 919 Hybrid och Toyotas TS050 i den snabbaste LMP1-klassen: Skulle Toyota äntligen ta sin första Le Mans-vinst efter fem andra platser, eller skulle Porsche ta sin tredje Le Mans-seger i rad och sin nittonde totalt.

Det var som känt också Toyota med nummer 7 på sidorna som startade i pole position i den närmare 30-gradiga hettan under lördagen, efter att Kamui Kobayashi slagit till med en rekordtid i tidskvalet.

Med britten Mike Conway bakom ratten gick ledarbilen ut hårt direkt och fick också omgående en lite lucka bakåt till de två Porsche-bilarna (nummer 1 och 2) och Toyota nummer 8. Samtidigt fick den enda privatbilen i LMP1-klassen, Bykolles Racing Team, problem på första varvet och tvingades gå i depå.
Bykolles hade ingen bra helg och hann bara sju varv på två timmar innan man tvingades bryta på grund av en trolig överhettning.

I den något svagare LMP2-klassen tog de två Oreca bilarna från Vaillante Rebellion kommandot direkt och dominerade racet.

Toyota nummer 7 med förartrion Kobayashi/Conway/López fortsatte att pressa på under eftermiddagen/kvällen och höll Porscharna stången. Vid midnatt ledde Toyota nummer 7 med halvminuten över tvåan Porsche nummer 1.
Porsche nummer 2 låg vid den tidpunkten långt ner i fältet (18 varv efter) efter att ha tillbringat över en timme i depå på grund av en strulande främre drivaxel. Även Toyota nummer 8 var avhängd efter att ha gått in i depå strax efter klockan 23 med överhettade bromsar och problem med motorn fram.

Porsche 919 Hybrid, Porsche LMP Team: Earl Bamber, Timo Bernhard, Brendon Hartley

Foto: Porsche

Porsche 919 Hybrid, Porsche LMP Team: Earl Bamber, Timo Bernhard, Brendon Hartley

Det var dock nu de riktigt allvarliga problemen skulle torna upp sig för det japanska teamet: Efter en gulflagg och safety car ute på banan slutade kopplingen i ledande Toyota nummer 7 att fungera. Bilen försökte ta sig runt med fartspärren i (80 km/h) men stannade till slut intill vägkanten. Loppet var därmed över för favoritbilen och det såg deppigt ut i Toyota-boxen.
Men inte nog med det. Bara en liten stund senare blev den tredje Toyotan, nummer 9, påkörd i Dunlop-chikanen och var tvungen att bryta. Kraschen innebar att Toyotas vinstchanser helt var borta.

Det ska sägas att det var väldigt många avåkningar, och en del kollisioner, i årets lopp, men inga allvarliga olyckor.

I LMP2-klassen började det samtidigt strula för de så dominanta Rebellion-bilarna med halva loppet kvar. I stället kunde den svartvitmönstrade bilen med 38 på sidorna från Jackie Chan Racing ta över ledningen i den klassen.

På söndagsmorgonen defilerade Porsche nummer 1 framme i täten och hade 11 varv till närmaste bil. Segern såg redan ut att vara säkrad, och bakifrån gick den tidigare avhängda Porsche nummer 2 på för fullt för att möjligtvis ta sig upp på pallen. Den enda Toyota-bilen låg långt bak i ledet.
Tvåa totalt låg istället redan nämnda LMP2-bil från Jackie Chan Racing.

Med lite mindre än fyra timmar kvar på klockan var det dock Porsches tur att få problem när Porsche nummer 1 helt plötsligt tappade allt oljetryck. Liksom favoritbilen från Toyota försökte Porschen att ta sig till depån med hjälp av bilens elmotor – men förgäves: Även Porsche nummer 1 slutade sitt Le Mans-äventyr snöpligt stående längs med staketet.

Vid det tillfället var det alltså den svagare LMP2-bilen från Jackie Chan Racing som ledde hela tävlingen. Förarna tryckte gasen i botten och det började genast räknas på hur länge LMP2-bilen skulle kunna hålla undan för den jagande Porsche nummer 2.

Skulle Jackie Chan-bilen ha vunnit loppet vore det första gången sedan 1995 som en bil utanför högsta klassen vann Le Mans.

Men med en dryg timme kvar kunde ändå Porsche nummer 2 passera och hålla vägen in i mål. I vinnarbilen körde Timo Bernhard, Brendon Hartley och Earl Bamber.
Jackie Chan Racing nummer 38 slutade tvåa totalt, men vann sin klass, och LMP2-bilen Vaillante Rebellion nummer 13 med Nelson Piquet Jr bakom ratten spurtade till sig tredjeplatsen. Den kvarvarande Toyotan körde också upp sig under sista racedagen och slutade till slut nia – nio varv efter segrande Porschen.

Årets vinst på Le Mans var Porsches tredje i rad, och tillverkarens nittonde totalt.

Men hur gick det för svenskarna?

Bil nummer 21 med Felix Rosenqvist, Henrik Hedman och Ben Hanley som förare gjorde ett bra lopp i LMP2-klassen och slutade på en 15:e plats totalt (13:e plats i klassen). Teamet gjorde få misstag och förutom att hjulupphängningen gick sönder på deras Dragonspeed-10 Star Oreca under natten spenderade laget lite tid i depån. Under söndagsförmiddagen låg Rosenqvist på och matade 3:30-tider.

Den tredje och sista svensken, Niklas Jönsson, som körde en Ferrari 488 GTE för DH Racing i GTE AM-klassen, slutade 43:a totalt (13:e i klassen). Vann GTE AM-klassen gjorde bil nummer 84 från JMW Motorsports.

Den högre GTE Pro-klassen vanns av bil nummer 97 från Aston Martin Racing.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer