Test av Daewoo Matiz City, Fiat Panda Dynamic 1,2, Hyundai Atos Prime GLS och Suzuki Alto GL

Daewoo Matiz City

Lilla sötnosen från SydKorea

Matiz har en lite yrvaken uppsyn – söt enligt somliga. Söt eller inte, den går faktiskt riktigt bra med rapp motor och ett bra chassi som varken är för stötigt eller för mjukt. Matiz har dessutom bäst styrkänsla av samtliga små testbilar. En dundermiss är dock avsaknad av nackskydd bak. Och avgasrening.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler/cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 68,5/72 mm, volym 995 cm3. Max effekt 64 hk (47 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 87 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 30 m/h.

Styrning
Kuggstång. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9 m.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Individuell fram, stel bak. Skruvfjädrar fram och bak

Hjul och däck
Fälgbredd 4,5 tum, däck 155/65 SR13.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 234, längd 350, bredd 150, höjd 148, spårvidd fram/bak 132/128. Tjänstevikt 870, maxlast 350, släpvikt 0. Tanken rymmer 38 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
166 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
28 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
12,7 sekunder
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil

Hyundai Atos

Bra men det var ännu bättre förr

Hyundai Atos finns inte längre i den vettigare ur-versionen. En klar miss eftersom utrymmet är bättre i den. Men nya Atos har fått ny motor som ger lite bättre sprutt och som framför allt är bättre avgasrenad. Man sitter högt med bra sikt. Atos känns bättre byggd än Alto och Matiz och är smartare paketerad.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 3 ventiler/cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 66/77 mm, volym 1086 cm3. Max effekt 58 hk (43 kW) vid 5450 r/min. Max vridmoment 89 Nm vid 2950 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 29,5 km/h.

Styrning
Kuggstång. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,1 m.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak.

Fjädring och hjulställ
Individuell fram, stel axel bak. Skruvfjädrar fram och bak.

Hjul och däck
Fälgbredd 4 tum, däck 155/60 TR13.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 238, längd 350, bredd 150, höjd 158, spårvidd fram/bak 132/130. Tjänstevikt 930, maxlast 380, släpvikt 700. Tanken rymmer 35 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
74 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
14,9 sekunder
Förbrukning (blandad körning):
0,74 l/mil


Fiat Panda Dynamic

Lilla Panda med vuxet innehåll

Minsta möjliga bil med mesta möjliga innehåll. Det mesta i säkerhetsutrustning kommer att bli tillgängligt till Panda och det är väl egentligen ännu viktigare i en liten bil. Bilen går tyst med en för klassen hög komfort. Den är modern, snygg och verkar välbyggd. Styrningen är den trista punkten.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler/cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 70,8/78,9 mm, volym 1242 cm3. Max effekt 60 hk (44 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 102 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: ingen uppgift.

Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,1 m.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak.
Bromskraftsfördelare. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Individuell fram och halvstel axel bak. Skruvfjädrar fram och bak.

Hjul och däck
Fälgbredd 5 tum, däck 155/80 HR13.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 230, längd 354, bredd 158, höjd 154, spårvidd fram/bak 137/136. Tjänstevikt 935, maxlast 365, släpvikt 800. Tanken rymmer 35 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
98 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
16,6 sekunder
Förbrukning (blandad körning):
0,70 l/mil

Suzuki Alto GL

Det var inte bättre förr

Nyversionen av Alto är bättre men inte bra. Alla var överens om att den är roligast i stan. Som en gul pil for den fram mellan gathörn och rondeller. Kul, helt enkelt. Men enkelheten är också Altos svaghet. Att låsningsfria bromsar inte ingår i GL-paketet är skralt. Lägg till det och bilen blir i stället på tok för dyr.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 68,5/72 mm, volym 1061 cm3. Max effekt 63 hk (46 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 86 Nm vid 3200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33,6 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,2 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak.

Fjädring och hjulställ
Individuell fram och stel axel bak. Skruvfjädrar fram och bak.

Hjul och däck
Fälgbredd 4,5, däck 155/65 SR13.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 148, höjd 145, spårvidd fram/bak 130/129. Tjänstevikt 880, maxlast 270, släpvikt 750. Tanken rymmer 35 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
114 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
9 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
12 sekunder
Förbrukning (blandad körning):
0,63 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer