Det har tagit ett tag, men nu har Alpines sportbil A110 äntligen börjat tillverkas. Och den sätts inte ihop var som helst heller. Modellen byggs i Renaults Dieppe-fabrik – samma fabrik som byggde gamla Alpine A110 för drygt 50 år sedan.

Fabriken i Dieppe, som ligger i norra Frankrike, producerar vanligtvis Renaults Sport-modeller som exempelvis Clio RS. De senaste två åren har dock Renault, som äger Alpine, uppgraderat fabriken för drygt 350 miljoner kronor för att bland annat kunna tillverka A110:s kaross och chassi i aluminium. Dessutom har man nyanställt 151 personer, vilket gör att totalt 392 personer kommer att arbeta i Dieppe-fabriken framöver.
Samtliga ska ha fått en fyra veckor lång specialutbildning i A110:s produktion.

Enligt uppgift är målet att bygga 6 000 bilar per år.

”Att återuppväcka Alpines produktion i Dieppe, där den gamla Berlinette byggdes för nästan 50 år sedan, har varit en utmaning för oss, men vi tog oss an den tillsammans tack vare stöttning från staten, regionen, den lokala orten, Groupe Renault och Alliansen (läs Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance)”, säger Renaults vd Carlos Ghosn i ett uttalande.

Alpine A110 2018

Första serien Alpine A110, kallad Premiere Edition (drygt 2000 bilar), beräknas hamna på kundernas uppfarter under första halvan av 2018.

Historien om pånyttfödda Alpine är en lång historia, och Renaults planer på en ny A110 avslöjades redan 2012. Den färdiga modellen presenterades dock så sent som i våras på bilsalongen i Genève.

Nya A110 är ett lättviktsbygge som i sin lättaste variant (utan tillval) väger in på 1080 kilo. Motorn är mittmonterad, är på 1,8 liter, driver bakhjulen och kommer från Renault-Nissan. Den fyrcylindriga turbomotorn pumpar ur sig 252 hästkrafter och 320 newtonmeter, men det har länge ryktats om en prestandaversion på uppåt 300 hästar.

Tidigare i somras blev det dock klart att A110 får en helt egen tävlingsserie.

Visa kommentarer
NUVARANDE Produktionen av Alpine A110 har startat
NÄSTA Provkörning av Lotus Evora 400 2+2 IPS