Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,3. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1998 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 3500 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 38,7 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel med längslänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,4 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 478, bredd 183, höjd 179, spårvidd fram/bak 155/155. Tj.vikt 1766, maxlast 466. Släpvikt 2000. Tank 70 l.

Fartresurser*
Toppfart 176 km/h, 0-100 km/h 13,2 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,86, landsväg 0,62, blandad körning 0,71 l/mil.

*Tillverkarens uppgift

Doldosbussen fick en drömdiesel

Ny, tyst turbodiesel sparar på dropparna och sätter bra fart på Maxda MPV, en nästan okänd storhet bland alla familjebussarna.

ATT Mazda har arbetat om sin stora familjebuss är inte en angelägenhet för riktigt så många som importören hoppades när modellen debuterade här för ett par år sedan. Av kalkylen ”300-500 bilar första året” blev det inte ens hälften och populariteten har inte precis tilltagit under 2002: minus 50 procent, eller bara 24 nyregistrerade bilar första halvåret.

Att lägga märke till nyheterna på MPV, som modellen kort och gott heter ända sedan debuten för den allra första versionen i slutet av 1980-talet, är inte heller så lätt. Ny grill, nya stötfångare, strålkastare, nya glas för baklamporna, 16-tumshjul, i övrigt är utsidan oförändrad och ger fortfarande intryck av ”en stor och snäll krokofant”, som en av våra förare så träffande uttryckte sig.
Han hade kunnat lägga till ”riktigt bra” också, helhetsintrycket av MPV är att det är en absolut reko bil med hög åkkomfort, bra utrymmen och omsorgsfull i detaljerna – inte minst är lackeringen sällsynt väl anbringad.

Flexibiliteten är hyfsad. Det går lätt att fälla och skjuta de ordinarie tre sittplatserna i baksätet, men när någon av stolarna där eller allra längst bak ska lyftas ur krävs det armstyrka i klass med Karl-Alfreds.
Den som vant sig vid kaptensfåtöljer med fällbara armstöd på alla platser blir en smula besviken, i MPV finns de bara för dem längst fram. Klädseln är å andra sidan riktigt bra, en mockaimitation som dels
känns sval, dels greppar kroppen fint när vägen svänger.
Bäst är den nya fyrcylindriga turbodiesel som hittat in under den markanta motorhuven. Maskinen har så kallad common rail-teknik och ett turboaggregat med variabla skovlar som medger kompakt installation, bra drag på lågvarv och samtidigt stort utbyte på högre varv. Nittio procent av det maximala vridmomentet 310 Nm kan erhållas mellan 1750 och 3500 r/min. Praktiskt sett betyder detta att motorn är mycket flexibel, man slipper växla så ofta om man inte vill men det finns en markerad turbokick som gör omkörningar effektiva.

Framför allt går motorn mycket tyst, inte ens på tomgång finns något störande knatter och på landsväg njuter man av den fint avstämda skjuts maskinen ger. Bränsleförbrukningen är anmärkningsvärt låg, under flera pass med fem personer och fullstoppat med packning gick det inte åt mer än 0,75 l/mil – olastad gick bilen att köra under 0,7 l/mil. Den kombinationen av verkligt flexibel, tyst och snål dieselmaskin kan ingen av de konkurrerande familjebussarna visa. Motorn är utvecklad för att i modifierad form också passa i nya mellanstora familjebilen Mazda 6 vad det lider.

Resten av MPV är en salig blandning av gammal och nytt. Det är lätt att hitta en bra körställning och att snabbt trivas bakom ratten. En snygg instrumentering och en ovanligt tilltalande ratt bidrar till det, liksom den utmärkta sikten åt alla håll.

Det finns brister också. Den största är att det bara finns midjebälte på mittplatsen bak. Andra familjebussar erbjuder fällbara bord på stolarnas ryggstöd, här får man fälla undan hela ryggstödet och utnyttja dess slippriga plastplatta som picknickbord. Frågan är väl vem som vill slabba till det så pass? Under ljudanläggningen och den effektiva luftkonditioneringens panel finns en alldeles obegriplig, stor plastholk. Man skulle kunna tänka sig att placera en liten madonna-staty där, allt annat vi provade med föll i alla fall ur efter tio meters färd.

Köregenskaperna är bättre än utseendet röjer. Den till synes lite klumpiga bilen med markant sitt korta axelavstånd och sina stora överhäng rör sig förvånansvärt komfortabelt men ändå bestämt över ojämnheter. Dessutom rullar MPV utan nämnvärd påverkan också i sidvindar, vilket sannerligen inte gäller alla bilar i klassen.

Visa kommentarer