Provkörning av Alfa Romeo 156 GTA

Kontrollerad galenskap. En stressad provkörning på klassiska Targa Florio på Sicilien. Med gasen som extra ratt. I nya mustiga Alfa Romeo 156 GTA.

Det har kivats förr vid den här kurvan. Vi är i Cerda, drygt sju mil väster om Palermo på Sicilien, och kurvan i fråga är något av ett motorhistoriskt epicentrum.
Ruinen i fonden (påpassligt maskerad av en stor reklamaffisch) är ett före detta tidtagartorn, strax intill ligger huvudläktaren i vit nymålad betong. Här kördes Targa Florio mellan åren 1906 och 1973, med klassiska fighter mellan de allra största förarna.
Nu är gruffet av en hel annan karaktär. Alfa Romeo har kallat till pressvisning av nya 156 GTA och journalister från hela Europa trängs i depån. Nittio personer ska dela på tio bilar, nej förresten sju bilar! Tre kvaddades dagen före av tyska kollegor.
Ur den förtätade depåstämningen lyckas jag armbåga mig loss med en silverfärgad GTA sedan. Den finns också i Sportwagonutförande. Gasar ut på vägen, förbi huvudläktaren. Ljudet snörvlar ur de dubbla avgasrören och slår en nervig volt in bland bufféborden. Det är inget annat än ljuvligt!

I en speciell instruktionsfilm har vi fått ta del av GTA:s unika egenskaper. Först en genomgång av hårdfakta: Omkonstruerad framvagn, nya fräscha vinklar i bakvagnen, styvare fjädring, kraftigare bromsar, 20 procent mer direkt styrning (1,75 rattvarv!) – och motorn, denna juvel, den välbekanta V6:an som genom ökad slaglängd förvandlats till 3,2 liter. Den ger 250 hk vid 6 200 r/min med 300 Nm vrid vid 4 800 r/min. 0-100 km/h på 6,3 sekunder. GTA har kraftigare koppling och omkonstruerad kylning. Den sexväxlade lådan är standard men i framtiden ska det gå att beställa GTA med knappstyrda Selespeed.
Sedan är det dags för en grundlig genomgång av hur bilen ska köras. Det gör man nämligen inte hur som helst. En testförare från fabriken ser allvarligt in i kameran och påpekar det lämpliga i att lätta på gasen i ingången till kurvan. Allt för att locka fram en lämplig överstyrning så att man strax kan smacka på med gasen och brutalt dra sig ur kurvan med ett snyggt spår. Det går också utmärkt att vänsterbromsa. Som racerförare gör.
Hur många bilfabrikanter skulle gå iland med ett sådant budskap?
Med instruktionsfilmen i bakhuvudet dånar jag fram mot första kurvan på ”Targa Florio” – som inte är annat än en livligt trafikerad, krokig och smal landsväg. Motorn är råstark med en mustighet i botten som imponerar. Ändå varvar den lätt, nästan hysteriskt. Trots den hårdare fjädringen, där även stöddigare krängningshämmare ingår, är komforten inte helt väck. Hela sättningen är spänstig och bilen klarar att sortera bort det mesta av vägbanans småbråkighet. Mycket av komforten bor i sportstolarna, breda, bekväma och mer än lovligt vackra. De doftar 1960-tal, ribbningen i klädseln går på tvären.
Inredningen går i stil med hela 156-seriens uppdatering. Nya material invändigt och ny utformning av mittkonsolen som nu har individuell klimator för höger och vänster sida. En sällsynt läcker ratt och fräsiga pedaler i aluminium sportar upp det hela i GTA. Fortfarande finns knölen i golvet kvar, mitt under vänster fotsula. Kvar är också känslan av att inte fullkomligt nå fram till tysk kvalitetsutstrålning. Reglagen känns lite pappiga, kopplingspedalen gnisslar, säkerhetsbältena trilskas.
Säkerheten är vässad med krockgardiner, alltså krockkuddar som i en krocksituation smäller av i huvudhöjd längs sidorutorna.

Det är i de första kurvorna man börjar fatta misstanke. Alfa GTA är inget vanligt åk. Farten är aningen för hög och bilen understyr kraftigt. Nästan olustigt. Jag känner mig som gårdagens tysk tills jag trycker på gaspedalen. Nytt och rätt spår ur böjen, ackompanjerat av ett smattrande antispinnsystem. Nästa kurva lättar jag gasen i ingången – baken kommer farande utan fördröjning, mjukt, kontrollerat. Inte tillräckligt yvigt för att antisladdsystemet ska gripa in.
Okej, det är så här den här bilen ska köras. Med gasen som extra ratt.
Den extremt kvicka styningen (som sägs vara den snabbaste på marknaden) gör bilen lättkontrollerad, utan att för den skull skapa ett nervöst beteende. Antispinnkontrollen har ett styvt jobb mest hela tiden. Bilen vill riva loss ideligen.

Utvändigt skiljer sig GTA med 17-tumshjul och 225/45-däck. En standard-156 JTS har två tum lägre hjul med 205/60-däck. Ett glupande gap har integrerats med frontspoilern. Där finns också nya dimljus och om kunden så önskar även huvudstrålkastare av xenonmodell. Skärmbreddare har kommit till liksom ett stycke plast under bakstötfångaren. Vi tackar speciellt för avsaknaden av spoiler på bakluckan, marktrycket i hög fart ska enligt Alfa Romeo vara fullt tillräckligt.
Efter 15 minuters körning där 12,5 minuter avverkas i lagom mak bakom en trehjulig Vespa Ape är det hela över. Vi hinner smälla några hastiga bilder och ta en snabb vända med den folkligare versionen 156 JTS Selespeed innan det är dags att fösas på bussen till flygplatsen.
Jag klagar inte.
Men det är inte helt lätt att sammanfatta läget. Klart är att nya Alfa Romeo GTA är en riktig best. För den inbitne alfistin är den en våt dröm med extraordinär motorpotens och den tigger om att styras genom kurvorna med gasen.
Om jag säger så här: Teknikens Världs grabbiga testlag kommer att älska Alfa Romeo GTA runt en avlyst grabbig racerbana, med grabbigt bilsnack i bastun efteråt. Men så ser ju liksom inte verkligheten ut.
Jag kommer inte ifrån känslan av att den här bilen är klumpigt framtung och överstark. Jag tänker: svensk vinterväg!
Svängen med den folkliga fyrcylindriga versionen stärker den uppfattningen. Här är en välbalanserad körvagn av stora mått, med 100 kg mindre vikt över framhjulen. Med den halvautomatiska Selespeed-växellådan rinner den igenom sträckan med ett leende på läpparna och bjuder till och med på morrig mellangas i nerväxlingarna.

Varför inte behålla GTA-chassit och inredningen. Och en ännu snabbare Selespeed. Lättviktsmaterial, aluminium och kolfiber, i stället för plåt. Och framför allt: en trimmad fyra!
Då som först skulle jag vara överens med Alfa Romeo att man skapat en ny klassisk GTA.

Alfa Romeo 156 GTA

Motor
6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/78 mm, 3 179 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6 200 r/min, max
vridmoment 300 Nm vid 4 800 r/min.


Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem.


Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla längslänkar.


Styrning
Kuggstång, servo. 1,75 rattvarv. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor, låsningsfria.


Hjul/däck
Fälg 7,5 tum, däck 225/45 ZR17.


Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 443, bredd 176, höjd 140, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt ca
1 410, maxlast ca 500, max släpvikt 1 400. Tank 63 liter.


Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,3 s.


Bränsleförbrukning
EU-norm blandad körning 1,21 l/mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer