Första intrycket

Alfan är lika trevlig som vanligt och en stark diesel som nästan är lika snabb som sin bensindrivna kollega.

Basfakta

Pris
från 354 400 kr.

Teknik
Rak femcylindrig, dieselturbo, 3 195 cm3, 200 hk vid 4 000 r/min. 400 Nm vid 2 000 r/min. Framhjulsdrift, 6-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 466, bredd 183, höjd 142. Tjänstevikt ca 1 705, maxlast ca 440. Bränsletank 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 228 km/h, 0-100 km/h 8,4 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,93, landsväg 0,54, blandad körning 0,68 l/mil.

*(enl. tillverkaren).


En italiensk glidare

Att nämna Alfa Romeo och dieselmotor i samma mening kunde för några år sedan innebära en rak höger. Idag är det annorlunda!

Alfa Romeo 159 2,4 JTD är med sina 200 hästkrafter och 400 Nm i vridmoment nästan lika snabb som bensindrivna V6-motorn 3,2 JTS. Toppfarten är 228 km/h (mot 240 km/h). Med acceleration från 0-100 km/h på 8,4 sekunder får 2,4 JTD visserligen duktigt med stryk (7,0 sek för 3,2 JTS) men oljebrännaren är i både toppfart och acceleration betydligt snabbare än de två mindre 1,9 och 2,2 JTS.
Dieselversionerna av Alfa 159 kommer förstås inte att bli några storsäljare. Alfaägare är egensinniga och tar inte vad som helst även om det är bra. Bara tanken på att ha en oljebrännare under den veckade huven får många av dem att rysa.
Men man får hoppas att några av dessa alfisti faller till föga för 2,4 JTD för det är inget dåligt alternativ. Det är bra drag i motorn även om det inte är samma sköna orr som i marknadens andra femcylindriga diesel, Volvos. Ljudet är trevligare i Volvo än Alfa (!) men motorerna har i övrigt liknande prestanda. Volvo D5 (185 hK) är med priset 280 900 kr klart billigare än Alfa 159 2,4 JTD som kostar 342 500 kronor.
Körmässigt är Alfa 159 betydligt mognare än 156. Klart större och bekvämare. Att finna en bra körställning är inte längre ett problem och framsätets säten är ordentligt långa. Det här är kanske inte så mycket sportbil som glidare, och det senare klarar den med glans. Avsaknaden av toppvarvseffekt i motorn gör att det egentligen inte är någon idé att varva över 3 500 r/min även om det går att göra det, men varför?

Visa kommentarer