Det kryllar inte direkt av Alfa Romeo-bilar i Sverige men en helt ny importör och smartare modeller ska råda bot på detta.

2010 är ett stort – och viktigt – år för Alfa Romeo. Märket fyller 100 år, Fiat-koncernen har köpt upp amerikanska Chrysler och för svensk del innebär året även helt ny sälj- och importorganisation som har för avsikt att få upp de skamligt låga försäljningssiffrorna rejält. En ny Alfa Romeo i Sverige är en betydligt mer ovanlig syn än alla nya Porschar exempelvis.

159-modellen erbjuder kanske mellanklassens mest graciösa karosslinjer och jämte Mito och Giulietta märks det att modellen står mitt i livet. Designen är inte lika lekfull som hos småsyskonen, men likväl förbannat snygg.

Motorbeteckningen ”1750” känner vi igen från förr, men under huven finner vi helt nya prylar. Den tidigare trötta fyrcylindriga, men soundmässigt karaktärsfulla, 2,2-litersmaskinen har ersatts med en ny TBi-turbofyra på 1 742 cm3 som levererar 200 hästkrafter vid 5 000 r/min och 320 Nm vid 1 400 r/min. ”Turbo Benzina” står det snyggt på motorkåpan, det som karossmässigt röjer den nya motorbestyckningen är dubbla avagsutblås, JTDm-dieseln har singelpipa. All vacker avgassång är som bortblåst. Trots att varvräknarens siffror ramlar ut någonstans efter 8 000 r/min går motorn i väggen redan vid 6 000 r/min. Dit upp är kraftuttaget linjärt, som en effektiv VW TSI-maskin, varken mer eller mindre. Sexväxlade lådan har en trög och bestämd känsla. På landsväg är det 20 millimeter sänkta TI-chassit störande lovgirigt, spårkänsligheten är stor. Breda och lågprofilerade Bridgestonedäck, dimension 235/35 R19, verkar älska att söka sig andra vägar än förarens. Gravt irriterande.

Däremot när vi viker av från de breda masstråken och siktar närmare asfaltsslingor lever 159 TI bättre upp till märkets anor tack vare eldiffspärren Electronic Q2. Tack och lov att några ”egenheter” ändå finns kvar.
Nästa generations större mellanklass-Alfa Romeo kommer att utvecklas av Chrysler borta i USA. Räkna med att bakhjulsdriften kommer tillbaka samt att populariteten kommer med råge att överstiga 159-modellens.

alfa romeo 159 sw 1750

Pris

269 000 kronor (TI 303 500 kr). 

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83,0/80,5 mm, cylindervolym 1   742 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5   000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1   400 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel. 

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,1 meter. 

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17 (TI 235/35 R19). 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 466, bredd 183, höjd 142, spårvidd f/b 158/156. Tjänstevikt 1 580, maxlast 450, max släpvikt 1 500. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445 – 1 235 liter 

Fartresurser*
Toppfart 233 km/h. -Acceleration 0-100 km/h 7,9 s. 

Bränsleförbrukning*
Stad 1,20, landsväg 0,62, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 194 g/km. 

Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 3 år. 

Skatt
1 770 kronor per år. 

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer