Provkörning av Alfa Romeo 166 3,2 V6 24V

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/78 mm, 3179 cm3. Max effekt 240 hk (176,5 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 289 Nm vid 4800 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Antispinn- och aktivt antisladdsystem (VDC).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel med fjäderben.

Styrning
Kuggstång, servo.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 472, bredd 180, höjd 142, spårvidd fram/bak 156/154. Tjänstevikt ca 1540, maxlast ca 400, max släpvikt ej fastställd . Tank 72 liter.

Fartresurser
Toppfart 245 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.

Bränsleförbrukning
EU-norm blandad körning 12,5 l/mil.

Karaktärsdaning

Om köparna inte hittar oss, ska vi hitta köparna. Entusiasterna hos Alfa Romeo har tittat ut ur sin kokong och fixat till sitt bidrag i storbilsklassen, Alfa 166. Ny front är största förändringen men hela bilen är finputsad.

Det ska sägas direkt – puritanerna har vunnit fullt gehör i och med att stora Alfa får samma karaktäristiska front som övriga modellprogrammet, med ny grill och nya bi-xenonstrålkastare. Om jag får vara subjektiv är det nya ansiktet ett jättelyft jämfört med föregångaren.
I övrigt är designen oförändrad så när som på nya fälgar och elva nya färger.
– Vi filade på omarbetat bakparti och förändrad sida men fann att det blev snyggast om vi behöll dem intakta, förklarade en designansvarig.
Han kunde ha tillagt ”billigare” för nu är det hårda bud i Turin. Anhängarna av dyra och avancerade tekniska lösningar talar numera inför döva öron. Säljfolket har tagit över.
– Konsoliderad marknadsandel och ökad lönsamhet, lyder det nya mottot.
Nya kundgrupper ska nås genom finputs och breddning av det befintliga modellprogrammen.
Marknadsundersökningar görs som aldrig förr och så snart en nya potentiella kundgrupper ringats in utvecklas nya modellvarianter som kan sälja.
Det är ur det perspektivet man ska se breddningen och finputsningen av Alfas 166-program.
Den största tekniska nyheten är egentligen en vridstark och pigg femcylindrig diesel. Fast den lär inte komma hit.

Vi koncentrerar oss i stället på den andra motornyheten i programmet, den ”nya” V6:an på 3,2 liter och 240 hk.
Motorn har åstadkommits genom att man utgått från den befintliga treliterssexan med 60 graders lutning mellan cylinderraderna, ökat slaglängden med 78 mm och donat med mjukvaran som styr tändsystem uppgraderat insprutningen.
Resultatet är en mycket rapp maskin som är snäll på låga varv, vi talar 1300 r/min, men där det börjar hända dramatiska saker när varvräknarens nål passerar 4000 r/min. Allt ackompanjerat av underskön musik från motorrummet.
Dessa motortoner tröttnar man inte på i första laget. Det är tur, för redan i svensk motorvägsfart bullrar Alfan mer än vad konkurrenterna gör i 160 km/h.
Alfa 166 3,2 V6 finns inte med automatlåda. Å andra sidan är det bara att lägga in högsta växeln i 40 km/h och åka. Tyvärr är slagen i den sexväxlade lådan lite långa, inte som i BMW.
Vid undanmanövertest med full last hade Alfa 166 tidigare en tendens att tappa bakvagnen. Nu säger sig Alfa ha lagt ner mycket energi på att strama åt bilen.
Bakhjulens pekar mer inåt i framkant än tidigare. På fackspråk kallas detta att ”toe in” ökats och det betyder som regel att kurvtagning förbättras och plötslig övergång från under- till överstyrning motverkas.
Dessutom har skruvfjädrar och krängningshämmare blivit kraftigare, vilket minskat fjädringsvägen. Alfa talar nu om en ”idiotsäker” bil vid undanmanöver, något som vi inte har någon möjlighet att bekräfta på det här stadiet.
Däremot kan konstateras att nya Alfan är fastare i hullet. Framför allt är den mer obenägen att kränga vid kurvtagning. Det ökar naturligtvis körglädjen.
Även den omedelbara responsen vid bruk av gaspedal och styrning höjer mungiporna. Däremot känns bromspedalen lite svampig. Men även här ska det ha gjorts framsteg, hävdar fabriken. Minskningen vid karossrörelser ska nämligen ha en gynnsam inverkan även på stoppsträckan, ju mindre nigning vid inbromsning desto kortare bromssträcka , resonerar Alfas tekniker.

Även ett ”hard core-märke” som Alfa Romeo har numera elektroniska system för att förbättra körsäkerheten. Alfas antisladdsystem heter VDC. Men bilen är inte beroende av det, hävdar teknikerna med emfas. Antispinnsystemet ASR är däremot oumbärligt. Varje tvär sväng på den våta asfalten sätter omedelbart i gång elektroniken.
Det finns fyra olika utföranden på inredningen. ”Sport” går i svart, ”Elegant” i beige och ”Classic” i grått. Dessutom har det tillkommit en specialinredning kallad TI, Turismo Internazionale, där stolar, mittkonsol och dörrsidor är inklädda med tvåfärgat skinn.
Men framför allt är TI ett väghållningspaket. Fjädringen är sänkt 15 millimeter och bilen rullar på 18-tumshjul.
Provbilen är av utförandet ”Classic”. Sparsmakat men ganska trist. Layouten är oförändrad men Alfa säger sig ha gjort en uppgradering av materialval och komponentkvalitet för att få den rätta ”premiumkänslan”.
Frågetecken dock för att de grå mätarsiffrorna mot svart botten kan vara svåra att avläsa. Desto snyggare är grupperingen av mätartavlorna.

Enda riktiga nyheten på prylsidan är annars en avancerad farthållare. Turen gick genom centrala Berlin med dess täta trafik, varför det kortet förblev osynat.
Körställningen är godtagbar om man vill tävlingsköra, alltså sitta nära ratten. För långbenta är framstolarnas skjutmån i knappaste laget. Mest irriterar det den som ska sitta bredvid, men det var ju fallet redan i den första Alfa 166. Detsamma gäller det inte alltför imponerande baksätesutrymmet och ska drömmen om nya kundgrupper uppfyllas bör även sådan ”petitesser” rättas till.
Eller så är det som Alfa-fantaster skulle ha sagt: Det är bara att anpassa sig. Det finns andra värden som är viktigare. En fråga om karaktärsdaning, helt enkelt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer