Provkörning av Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm S&S Distinctive

Alfa Romeo Giulietta blir skönare, tystare och snabbare 2014. Ska det räcka för att få fart på försäljningen?

Första intrycket

Nyheterna på faceliften är iögonfallande stora. Lite tystare, bättre stolar och en aning snålare. Större bildskärm. Men den är lika trevlig som alltid att köra, Giulietta.

Personlig

9/10

Prisvärd

6/10

Vilken skillnad mot våren 2010. Då provkörde jag den helt nya Giulietta på Balocco, fabrikens testbana mellan Milano och Turin. Det var glam och glitter och premiärspänning. Dessutom soligt väder. Chefen Harald Wester var på plats i egen hög person och stakade ut en spännande framtid. 2014 skulle Alfa Romeo sälja 500 000 bilar world-wide! Och visst var bilen toppen.
I år väntar den faceliftade Giulietta på mig utanför flygplatsen. Men klang- och jubelstämningen saknas. Dessutom regnar det.
PR-folket talar stolt om passionen för märket som gör att de har en miljon fans på Facebook. Men sanningen är den att Alfa Romeo har backat och 2013 ligger på en årstakt om cirka 70 000 bilar. Med två modellserier, ingen fyrhjulsdrift och en tyngdpunkt på de marknader kring Medelhavet som går sämst i världen är det svårt att vända skutan.
Tills nya modeller kommer är det ­facelift
 av Mito och Giulietta som får duga. Föränd­ringslusten torde kunna betecknas som behärskad. Italienarna pekar på en ny kromkant i grillen och en ny ram runt dimljusen. Det påminner om reklamen för Studebaker 1966. ”Vår design är redan fulländad, därför gör vi inga ändringar i år.” Året därpå fanns inte märket kvar längre.
Men så illa ställt är det inte för Alfa Romeo. Det finns ju bevars fler nyheter. Den som redan har en Giulietta årsmodell 2013 märker att stolarnas stoppning har förbättrats, liksom ljudisoleringen.

Största nyheten finns under huven. Tvålitersdieseln har fått effekten ökad från 140 till 150 hästkrafter. Vridmoment har samtidigt förbättrats och skrivs nu till 380 Newtonmeter redan vid 1 750 varv. ”Bäst i klassen” säger ingenjörerna på Alfa Romeo, och jag tror dem. Volkswagen får till exempel ut 320 Nm ur sin tvåliters, 150 hästkrafter starka diesel.
Det är siffror som märks. Även om det är hästkrafterna som säljer, är det vridmomentet man kör med. Och Giulietta är lika trevlig som alltid att köra, speciellt i ”Dynamic”-inställningen när motorns hela register utnyttjas. I normalläget känns anrättningen en aning strypt, men då går den å andra sidan hyfsat snålt. 0,42 liter per mil i blandad körning säger Alfa Romeo, 110 gram per kilometer, vilket är en klar förbättring jämfört med 2013 års modell. Priset är detsamma som tidigare, 249 990 kronor.
En rar liten ärta – synd bara att kärleken verkar stanna på Facebook.

Rivaler

Audi A3 2,0 TDI Sportback Proline
Audi A3 2,0 TDI Sportback Proline
Prismässigt landar A3 på samma nivå och bjuder på en överlag mer genomtänkt anrättning. Men kanske också torrare och tråkigare.
Pris: 246 900 kronor.

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm S&S

Pris
249 990 kronor, säljstart i Sverige januari 2014.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo, 1 956 cm3, 150 hk (110 kW) vid 3 750 r/min, 380 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 435, bredd 180, tjänstevikt ca 1 320, maxlast ca 465, tankvolym 60 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R16.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,50, landsväg 0,37, blandad körning 0,42. CO2 110 g/km.


Skatt
1 090 kronor per år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm S&S Distinctive
NÄSTA Sauber C33-Ferrari presenterad