Lilla Alfa Romeo MiTo inkluderas i märkets nya fyrklöversatsning och får en försiktig facelift i sommar. Gillar du matt metallook och fejkad kolfiber är valet lätt.

Första intrycket

Den är inte sämre än förut, men samtidigt tror jag inte nyheterna räcker till för att få fart på försäljningen på en sex år gammal modell.

Ovanlig

10/10

Prisvärd

5/10

MiTo är något av småbilsklassens panelhöna. Under förra året sålde importören bara 58 Mito. Man kan betrakta det som ett utslag av tredörrarsrasism, men sanningen är nog den att Alfa Romeo-entusiasterna i dag utgör en ytterst decimerad skara.
Synd på MiTo, som i toppversionen MiTo Quadrifoglio Verde är en både pigg och personlig småbil. I sommar har den fått en uppdaterad version av multiair-motorn på 170 hästkrafter och den senaste generationen av TCT-automatlådan, Fiat-koncernens egen dubbelkopplingslåda, samma låda vi känner igen från Alfa Romeo 4C.
Lådan tillhör inte de mest brutalt snabbväxlande, den växlar mjukt och snällt monterad i MiTo. Jag har därför svårt att se MiTo som den sportbil den kanske skulle vilja vara.

Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde

Vita detaljer gör kupén lite fräschare.

Fartresurserna är ungefär desamma som förut, 0-100 km/h tar 7,3 sekunder och toppfarten är 219 km/h enligt fabriken. Största förändringen är att bränsleförbrukningen har minskats med tio procent, nu nöjer den sig med 0,54 liter per mil.
Själv har jag alltid gillat MiTo, förmodligen mest för att så få andra gör det. Quadrifoglio Verde-versionen förändrar inget, trots åldern – tänk att den debuterade 2008 – känns den fortfarande fräsch. Men krimskramset som följer med toppversionen i MiTo-serien kunde jag vara utan. Det mest avtändande är instrumentpanelens överdel som är klädd i en folie med kolfibermönster. Kombinationen mjukpolstrad panel och kolfibermönster känns allt annat än övertygande.
Andra nyheter är sportratten med vita sömmar och vita instrumenttavlor. Nytt är också navigationssystemet från TomTom som visar vägen på en femtumsskärm. Nytt för MiTo, men det känns inte som italienarna är bransch­ledande i den här nischen.
Vill man slå på stort kan man få sin MiTo Quadrifoglio Verde utrustad med Sabelt-racerstolar i kolfiberskal.
Men frågan är om man inte då har tagit i för mycket, frågan är om inte en känsla av pinsamhet samtidigt tar plats i kupén…

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Pris
224 900 kr.


Motor
Bensin. Tvärställd motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 372 cm3, 170 hk (125 kW) vid 5 500 r/min, 250 Nm vid 2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 406, bredd 172, tjänstevikt 1 145, maxlast ca 490, tankvolym 45 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 219 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,54. CO2 124 g/km.


Skatt
500 kronor per år.

Rival

Provkörning av Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTI
Polo är en av de rymligaste och mest vuxna småbilarna under fyra meter. Med GTI-emblemet och full gas försvinner allt förnuft på 6,9 sekunder. Då går det i 100 knutar.

Pris: Från 219 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer