Den är smärtsamt snygg och har ett motorljud som sticker ut bland fyrcylindriga motorer. Men sedan finns de där störande detaljerna som gör att Spider inte når fram.

Första intrycket #133

Snygg, rent av sexig och rustad med en förförisk röst. En drömpartner? Tyvärr inte, funktionen och kvaliteten når inte upp till förväntningarna som prislappen motsvarar.

Du behöver inte hålla med, men jag hävdar bestämt att en jättemotor inte är ett krav i en cabriolet. Den som åker med taket nere vill glida fram, titta på omgivningarna och känna naturens dofter. Eller bara få blickar.

Således går Spider 2,2 JTS före Spider 3,2 JTS V6, som är tyngre (fyrhjulsdrift) och dyrare (80 000 kronor).
Någon visuell skillnad bilarna emellan finns inte. Även den fyrcylindriga motorn har fyra rejäla ändrör – och de sprider välljud, speciellt runt 4 000 r/min. Så här mustigt standardljud har jag inte hört ur en fyra tidigare. Synd att ”fönstret” där motorn låter som bäst är så litet.
De 185 hästkrafterna ska sätta fart på hela 1,6 ton tvåsitsig öppen bil. Accelerationen är lagom kvick men fläckas ned av lite kraftreaktioner i ratten. Olägenheten kan till viss del skyllas på att ”vårt” exemplar har 18-tumshjul. Bilen spårar rejält och blir stötig så fort vägen inte är slät.
Den sexväxlade manuella lådan är lagom distinkt och lättjobbad – förutom på ettan. Här tar kopplingen ojämnt när du släpper upp och starten blir ryckig. Den sekventiella lådan Selespeed finns som tillval för cirka 20 000 kronor.

Det är inte svårt att falla för Spiders former. Aggressiv front, minst lika arg blick bak och pucklar bakom stolarna drar blickarna till sig. Det lustiga är att coupén Brera är designad av Guigiaro. På Spider står det Pininfarina, då detta designhus även står för tillverkningen.
Så långt allt gott. Men sittställningen är kass, snett i förhållande till ratten och förarens panna hamnar cirka två decimeter från vindrutans överkant. Fartvinden kyler toppen av hjässan. När solen skiner bakifrån kan du bländas av aluminiumpanelerna (silverfärgade av plast är standard). Stereons display syns inte i dagsljus. Vindskyddet i plexiglas vibrerar i nästan alla farter och låter illa. Är stolarna längst bak tar de i suffletten när den åker upp eller ner. Det tar 30 sekunder att ta ner suffletten och 32 att få upp den (helt elektriskt), för lång tid eftersom du måste stå stilla. Alfa var tidigare kända för snygga motorer, denna motor som hämtats från GM, har groteska insugsrör i svart plast. Facken bakom stolarna är så små att de nästan inte rymmer något. Parkerar du med taket nere, lås dessa fack annars kan någon öppna ditt bagagerum via nödreglaget.
Alfa har gjort ytterligare en bil med passion men de små misstagen är för många, speciellt med tanke på prislappen.

Alfa Romeo Spider 2,2 JTS

Pris
389 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3:1. Borrning/slag 86/94,6 mm, cylindervolym 2 198 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 253, längd 439, bredd 183, höjd 132, spårvidd f/b 158/156. Tjänstevikt 1 610, maxlast 220, max släpvikt 0. Tank 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 222 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 8,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,30, landsväg 0,73, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 221 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer