Provkörning av Alfa Romeo Spider 3,0 V6 24

Basfakta

Teknik
V6, 2959 cm3. 218 hk vid 6300 r/min, 265 Nm vid 5000 r/min. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Skivbromsar, ABS. 38,5 km/h vid 1 000 r/min på sexan.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 429, bredd 178, höjd 132. Tjänstevikt 1490, maxlast 190.

Fartresurser*
Toppfart 235 km/h,
0-100 km/h 6,8 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,88 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Mer muller i åldrande Alfa Spider

Snart kommer en ny Spider från Alfa Romeo. Dagens modell kom 1995 och även om formen fortfarande vänder huvuden harmonierar den inte riktigt med det övriga Alfaprogrammet. Det ska vara mjukt och klassiskt numera, som hos 147, 156 och 166. Kilform är utan tvekan på väg ut. För den här gången.
Spider tas bara in på beställning och i år har ett tiotal exemplar sålts här. Det finns bara en motor att tillgå – den mulliga treliters V6:an. Nytt för i år är fyra ventiler per cylinder och 26 extra hästkrafter, samt en härlig sexväxlad låda.
Ljudupplevelsen och kraftutvecklingen är fantastisk, dessutom är maskinen vacker att se på med sin kromade insugsrör. Synd bara att den sitter monterad på tvären och att Spider är framhjulsdriven. Det drar ordentligt i ratten vid pådrag och bilen uppför sig slingrigt. Uppträdandet blir inte mer behagligt av att karossens vridstyvhet lämnar en del övrigt att önska.
Fast i jämnt landsvägstempo är Spider stadig och på den kurviga favoritvägen hänger den med fint – utan att vara den gladaste cabriolet jag kört.
Suffletten är tjock och känns påkostad men att fälla den är krångligt med en rad moment som måste utföras i exakt rätt ordning. Processen tar minst en minut och kräver en massa spring runt bilen. Belöningen är en helt dold sufflett.
Vindvirvlarna i sittbrunnen hålls i schack av karossformen och även i motorvägsfart är det kul att åka öppet.
Utrymmet bakom sätena uppskattas men bagageutrymmet är inte ens hälften så stort som luckan antyder.
Spider är fortfarande en trevlig bil men hade känts mer angelägen med tvålitersmotor och lägre pris. Med treliterssexan blir det lite för mycket av det goda.

Visa kommentarer