Det pratas mycket om Artega GT, den nya tyska sportbilen. Den ser snygg ut och har de rätta anorna. Kan den peta Porsche från tronen?

Första intrycket #530

Mycket kompetent sportbil i liten serie. Unik och personlig. Med Volkswagenmotor blir inte heller servicen omöjlig.

Artega GT borde vid det här laget ha figurerat en eller ett par gånger i dina dagdrömmar. Artega har varit med på flera bilsalonger, visats på Goodwood Festival of Speed, diskuterats i bloggosfären (”borde inte Lotus Evora vara mer åt det här hållet?”) och fått ovanligt positiv kritik i medierna. I alla fall för att vara ett nytt, oprövat bilprojekt.

All lovsång gör att Tysklands senaste tvåsitsiga svansmotorcoupé verkar vara ämnad till stordåd när de första provbilarna rullar ut från den helt nya fabriken i utkanten av Delbrück. Produktionen startar nu i september.

Produktutvecklingen har gått snabbt. Projektet är befriat från den tröghet och fyrkantighet som kännetecknar stora bilkoncerner. Men det är inga blåbär som står bakom Artega. Bilen är designad av Henrik Fisker, tidigare på Aston Martin. Konstruktionen har Porsches Hardy Essig hjälpt till med. Paragon AG, stor underleverantör i bilindustrin, ger ekonomisk och teknisk stadga till projektet. Alla har bidragit till att Artega ser ut att bli mer än en dagslända. Några etablerade tillverkare skulle faktiskt behöva springa och ta skydd  när Artega börjar säljas.
Karl-Heinz Kalbfell är projektansvarig. Hans meritförteckning inkluderar jobb för BMW, Rolls-Royce och Maserati. Han anländer till vårt frukostmöte på fabriken i Delbrück i en Porsche Cayman S. Det kan nästan kategoriseras som att ”sova med fienden”.

Karl-Heinz Kalbfell är medveten om att de flesta sportbilsprojekt stupar på bristande kostnadstäckning. Han är fast besluten att Artega inte ska drabbas av detta öde.
Medan han äter ägg och bacon går han igenom kalkylerna och bolagets filosofi.
– I år planerar vi att bygga minst 100 bilar. Men med ny teknik och ett nytt koncept måste man vara försiktig. Kvaliteten kommer alltid först. Vi får inte leverera bilar med fel. Nästa år och framöver, när vi jobbar närmare kapacitetstaket, tillverkar vi två bilar per dag. Det ger 300–350 bilar per år. Sedan ska vi inte växa så mycket mer. På sikt ska vi sälja 500 bilar per år, säger han.
Från första början gjorde han klart för alla inblandade att han gick in i projektet under förutsättning  att teamet koncentrerade sig på att göra en bra landsvägsbil, inte en racer.
– Annars blir det ett hobbyprojekt. Ska bilen sälja måste den gå bra på vanliga vägar, säger Karl-Heinz Kalbfell.
Det betyder inte att bilen saknar sportbilsegenskaper. Motorstyrningen, den automatiska DSG-lådan, körställningen – allt mynnar ut i definitionen ”förarens bil”. Inte i betydelsen extremt snabb. Snarare har Artega-teamet jobbat på att skapa en harmonisk enhet.
Nog om bakgrunden – nu är det dags att ta reda på vad Artega presterar.
Provbilen är vaniljgul. Kanske inte den mest fotogeniska kulören en bil kan ha. Å andra sidan skulle man kunna måla den här bilen smutsbrun – den skulle ändå se fantastisk ut.
Proportionerna är uppseendeväckande. Bilen är lång som en Volkswagen Polo, bred som en Mercedes S-klass och hög som en Lamborghini Gallardo.
Den ormlika fronten med bred, nedåtriktad mun och det rundade akterpartiet, som påminner vagt om McLaren F1, antyder ett slags diskret, tillbakahållen aggression.
Under kolfiberkarossen döljer sig en aluminiumram, men drivlinan, en sekventiell DSG-låda kopplad till en 3,6-liters V6-motor från Volkswagen Passat R36, vilar i en stålvagga.

Under utvecklingsarbetet växte Artega från 395 till 405 centimeter och motorn flyttades framåt. Konceptet kan kallas mittemellan svansmotor och mittmotor. 296 hästkrafter är inte överdrivet mycket effekt. Nyckeln till Artegas prestanda är i stället 1 100 kilo tomvikt. Det betyder 2,73 hästkrafter per kilo jämfört med 2,19 hästkrafter per kilo för Porsche Cayman S.

Att kliva in i Artega går förvånansvärt smidigt med tanke på den låga profilen. På plats bakom ratten upptäcker jag att den sparsamt stoppade stolen är riktigt bekväm.
Takhöjd och kupébredd är förvånansvärt generösa. Pedaler, ratt och reglage sitter så perfekt att bilen verkar vara skräddarsydd för mig. Hastighetsmätaren och varvräknaren delar instrumenttavla. Den övre halvan är varvräknare, den nedre hastighetsmätare.
Dags att köra iväg. Styrningen blandar precision med känsla på ett sätt som får Lotus Super Seven att framstå som grov och knölig. Jag kan inte påminna mig när jag senast upplevde en bil så direkt som Artega. Bilen verkar sakna all den tröghet som man kopplar samman med en fysisk massa på 1 100 kilo. Den svänger och ändrar riktning lika snabbt som ett ufo.
Den är så lätt och sammankopplad med vägen att jag förnimmer gupp och håligheter, snarare än känner dem.
Det går snabbt också. Jag trycker ner gaspedalen halvvägs och ett näst intill V8-likt ljud från den smalvinklade V6:an skiftar till ett brutalt vrål samtidigt som bilen kastas framåt. Motorn levererar imponerande kraft redan från låga varvtal men kickar igång ordentligt vid 3 500 varv. Accelerationen är lika våldsam hela vägen till rödmarkeringen.
Artega känns faktiskt ännu mer potent när man leker med rattpaddlarna. Extra tidiga uppväxlingar ger känslan av full kontroll och kickar ner varvräknaren till nivåer med mer vridmoment.
Några småsaker finns att anmärka på. Lite vindbrus irriterar och avgasljudet är väl markant mellan 2 000 och 2 500 varv.
Men chassit är känsligt och förfinat, men stabiliteten och sättningen är än mer imponerande. Artega reagerar snabbt och rätt på instinkt i alla situationer och filtrerar inte bort körkänslan.
Det enda som kan stoppa Artega från att göra succé på marknaden är priset – runt en miljon kronor. Det innebär att den inte konkurrerar med Porsche Cayman, snarare med Porsche 911.
Å andra sidan finns det inte många bilar som bjuder på sådana här upplevelser, oavsett prislapp.

Artega GT

Pris
Cirka 1 000 000 kronor.

Motor
Bensin, tvärställd V6. Fyra ventiler per cylinder, två överliggande kamaxlar per cylinderrad. Kompression ej angiven. Borrning/slag 98,0/96,4. Volym 3 597 cm3. Max effekt 296 hk (220 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment ej angivet.

Kraftöverföring
Motorn bak, bakhjulsdriven. 6-växlad automatlåda (DSG dubbelkopplingslåda).

Fjädring/hjulställ
Fram och bak skruvfjädrar, dubbla triangellänkar samt krängningshämmare.

Styrning
Kuggstång med elservo.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. ABS, ESP.

Hjul
Fram: fälg 8 tum, däck 235/35 ZR19, bak: fälg 9,5 tum, däck 285/30 ZR19.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 405, bredd 188, höjd 118, spårvidd f/b 153/157. Tjänstevikt cirka 1 170 kg, maxlast ingen uppgift. Tank ingen uppgift.

Fartresurser
Toppfart cirka 270 km/h. Acceleration 0–100 cirka 5,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö
Ej angivet.

Skatt
Ingen uppgift.

Visa kommentarer