Första intrycket #518

Ascari kompromissar inte på någon punkt, men priset är ändå bortom rim och reson. Den långt billigare Ferrari F430 är minst lika bra.

Basfakta

Pris
8 785 000 kronor.

Motor
Bensin, längsmonterad mittmotor, 8-cyl V, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, borrning/slag 94/89 mm, volym 4 941cm3. Max effekt 500 hk vid 7 000 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, länkarmar och krängningshämmare. Bak dubbla länkarmar.

Styrning
Kuggstångsstyrning.

Bromsar
Ventilerad skivbroms fram och bak.

Däck
Fram 235/35 ZR19 Bak 305/30 ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 430, bredd 185, höjd 114, spårvidd fram/bak 157/148. Tjänstevikt 1 275.

Förbrukning enligt EU-normen (l/mil)
Ej uppgift.

Fartresurser
Toppfart 321 km/h. 0-100 km/h 3,8 sek


Brutal Britt

Med BMW M5-motor och ”know-how” från erfarna racingtekniker har lilla engelska Ascari utvecklat extrema KZ1.

”Clear!” – säger min co-driver Chris Burton och syftar på att det är fritt fram att köra om bilen framför. Blir tvungen att lita på honom för jag sitter i en vänsterstyrd bil på en engelsk landsväg, vilket betyder att jag ser noll och intet av de mötande. Det gör ömkörningarna mer spännande än normalt, men med 500 hästar brölande i nacken från en trimmad BMW V8-motor är det inte lång tid du spenderar i den motsatta körbanan.

Med gaspedalen i botten spurtar den digitala hastighetsmätaren från 50 till 160 km/h i takt med att kabinen fylls med ett ljudspel som skulle kunna vara hämtat från en Corvette Le Mans-racer. Det känns i ratten då framhjulen passerar de vita mittstrecken. Jag glider tillbaka in i mitt eget spår igen och säger tack till Chris. Släpper något på det hårda greppet om läderratten och väntar på att pulsen ska sjunka.

Jag är ute och kör i en Ascari KZ1 – ett nytt namn i supersportbilarnas värld, men med största sannolikhet ett man kommer att höra talas mer om framöver. Chris Burton är försäljnings- och presschef på Ascari och förklarar att det bara ska byggas 50 stycken Ascari KZ1, vilket får de 400 tillverkade Ferrari Enzo att likna en massupplaga.

Ett pris på nästan 8,8 miljoner kronor garanterar också att du förmodligen aldrig kommer se en Ascari KZ1 på svenska vägar. Ascari ser sig själva mer som ett exklusivt och prisvärt alternativ till bilar som Pagani Zonda än ett alternativ till en Ferrari eller Lamborghini.

Medan många mindre brittiska sportvagnstillverkare följer den sedvanliga konceptet med karosseri i glasfiber byggt över en chassistomme i stål med en gammaldags V8-motor monterad framtill, är Ascari KZ1 utvecklad som en racer. Kaross och chassi i kolfiber gör den vridstark, den bakersta delen av chassiet är en rörram i stål, där hjulupphängning och den sexväxlade lådan sitter monterade. Karossen är optimerad med venturitunnlar undertill som suger bilen närmare vägen. Motorn är en 4,9-liters V8:a från den föregående generationen av BMW M5 som normalt har 400 hk. Men Ascari har modifierat på både insug- och avgassidan så att den kan andas lättare, vilket har ökat effekten till 500 hk vid 7 000 r/min.

Tack vare användningen av kolfiber väger Ascari KZ1 bara 1 275 kilo. Med 500 hästkrafter i ryggen är det nog för att smiska upp den förbi de 100 km/h på bara fyra sekunder och vidare till en toppfart på lite över 320 km/h. Toppfarten kan jag inte bekräfta efter en tur på mindre engelska landsvägar, men de fyra sekunderna tror jag på. Den drar inte iväg med en knockout,   motorn börjar arbeta på allvar först när varvtalet är förbi 5 000 r/min. Därefter blir suget våldsammare för varje extra 500 r/min. Det gäller att hålla tungan rätt i mun då vagnen följer vägens ojämnheter som en spårhund på jakt efter byte. Samtidigt är den sexväxlade manuella lådan något kärv i lägena och kräver full koncentration för att fungera smärtfritt.

Ascari KZ1 är inte bilen för lugna turer i omgivningarna, den kräver nämligen all uppmärksamhet. Känslan som förmedlas genom den lilla alcantaraklädda ratten är ultraprecis och fri från beslöjande servohjälp. KZ1 har formidabelt grepp genom kurvorna, fjädring/stötdämpning är lite stötig i lägre hastigheter men lirar bättre när bilen pressas hårdare.

Bilen vi kör är en så kallad Academy car, då fabrikens normala gatbil gick sönder veckan före. Academy-versionen är något hårdare och aggressivt inställd för bankörning, men den kan likväl inregistreras för gatbruk. Med 20 extra hästkrafter, styvare fjädring, en gigantisk bakspoiler och komfortrensad kupé med racingstolar i formgjuten kolfiber och fempunktsbälten blir det mer en arbetsplats än mysig lounge, om man säger så.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer