Provkörning av Aston Martin Rapide S

Aston Martin Rapide med tillägget S är ny för 2013 och den är vacker som en dag, snabb som vinden och praktisk som… en sportbil. 
Vi provkör läckerbiten.

Första intrycket

Sätt dig bakom ratten, starta motorn, låt den varva upp och försök låta bli att inte falla pladask. Sätt dig sedan i baksätet och försök förstå vad Aston Martin tänkte på…

Limousin-Praktisk

3/10

Prisvärd

5/10

Det är en onsdagsmorgon med uppsprickande molnighet. Temperaturen är mild här i Gaydon, England, och om man lyssnar riktigt noga så kan man höra vattnet porla i den vallgravsliknande vattensamlingen.
Vi är på plats vid Aston Martins huvudkontor för att köra nya fyrdörrarsmissilen Rapide S. Och det ska sägas redan nu att det stilla ljudet av vatten som porlar försvinner abrupt när vår Volcano-röda provbil rullas fram. En V12-motor kan vara extremt övertygande ljudmässigt och Rapide S har hela sex liter av högtrimmad härlighet under huven som låter. Och den låter vasst.
Aston Martin har en märklig historia när det gäller fyrdörrars sedaner och det hela började 1961 då Lagonda Rapide lanserades. En mys-pysig bil på många sätt och vis, men benutrymmet i baksätet var nästan obefintligt och bara 55 bilar kom att byggas. Sugen på att veta mer? Vi provkörde vad som troligtvis är världens finaste exemplar i Klassiska Bilar nr 3/2012.
Ungefär 15 år senare går Aston Martin på knä och är på vippen att knäckas ekonomiskt. Då lanseras Lagonda-modellen, som bär ett av fordonsvärldens mest utstuderade formspråk. Bara raka linjer, som gav kilformen ett ansikte. Under de kommande 14 åren kom 645 bilar att byggas, knappast en försäljningsmässig framgång. Trots det ses modellen som en räddande ängel för ett företag på ruinens brant, för den visade att man ville, vågade och kunde.
På Frankfurtsalongen 2009 presenterades nya Rapide, Aston Martins första fyrdörrarsmodell på nästan 20 år. Efterfrågan på stora, snabba och lyxiga sedaner var avgjort den största anledningen till att Aston Martin, sportbilstillverkaren, återigen föll till föga och presterade en fyrdörrarsmodell.
Nu, fyra år senare, är det dags för den uppgraderade Rapide-versionen med tillägget S. Delvis nytt utseende med en ny front och en mer utpräglad läpp på bakluckan märks direkt. Så vad väntar vi på – vägen ligger redo!

Jag tar plats bakom ratten, trycker först på startknappen och sedan på glasknappen som ger mig drive-läge i den sexväxlade automatlådan. Att det är en stor bil märks direkt när vi i sakta mak rullar ut från VIP- och Visitors Center i Gaydon – den mäter drygt fem meter på längden. Dessutom mäter den fortfarande 299 centimeter mellan axlarna, så nog är den stor alltid.
En stor del av nyhetspaketet med S-modellen hittar vi under huven. V12-motorns storlek är oförändrad, vilket innebär 5 935 kubikcentimeter, men effekten har hoppat upp från limousine-kaxiga 469 hk till näst intill marknadsledande 550 hk. Redan på pappret är det imponerande, men ute på vägen är det rent sjukt. De flesta av konkurrenterna tar turbon till hjälp för att skjuta upp effekten, vilket ger en sanslös effektivitet men inte fullt lika vass kurva vad gäller kraftutveckling.
I Aston Martin Rapide S, som varken har turbo eller kompressor, är det känslan av superbil som kommer farande när gaspedalen går i botten. Förutom att vara drygt 80 hästkrafter starkare än sin föregångare så varvar den nya motorn, internt benämnd AM11, betydligt längre – 6 750 r/min mot tidigare 6 000 r/min. Och de där sista 750 varven är som en skänk från ovan, de vässar anrättningen och ger en ljudmässig upplevelse som inte står att finna hos konkurrenterna.

En annan nyhet är att den nya motorversionen sitter monterad 19 millimeter lägre vilket sänker bilens tyngdpunkt. Vidare så är kamaxlarna ihåliga för att spara vikt, förbränningsrummen CNC-frästa och till råga på allt så har hela bilen blivit mer bränsleeffektiv.
Men det är den där effektiviteten som rotar sig i mitt medvetande. Ute på små brittiska kurviga landsvägar så känns Rapide S skönt planterad. Styrningen är mycket fint avvägd med bra respons, tyngd och riktningsstabilitet – komfortabelt och sportigt på samma gång.
Nytt för Rapide S är Adaptive Damping System med tre olika inställningslägen – normal, sport och track. ADS-systemet anpassar sig konstant efter förarens sätt att köra bilen genom att läsa av bland annat trottel-läge, bromsläge, aktuell rattvinkel samt bilens hastighet.
På de något sämre vägarna som gäller i dag är det komfort som fungerar bäst. Styrkänslan är tillräckligt bra och karossens roll-tendenser in i kurvorna är ytterst små, men ändå behålls greppet konstant. Med sport-läget aktiverat blir framvagnen något för stum och tappar greppet en aning när hjulen passerar över den bitvis skadade vägen. För en sydfransk superslät väg hade sport, eller kanske till och med track, varit som klippt och skuret för Rapide S. Vi ska tillägga att den sexväxlade automatlådan med fördel kan växlas i manuellt läge med paddlarna vid ratten – reaktionerna och växlingstiderna är bara att beteckna som direkta.
Det här är en sportbil, inget snack om saken. Och storleken ger den ett lugn i sina rörelser trots 550 hästkrafter från V12-motorn. Men den har bakdörrar. Och baksäte. Så jag tar plats bakom mig själv, vilket inte är så enkelt som man kan tro. Dörrarna öppnar lite uppåt och insteget i den skålade bakstolen är ganska snävt.
Väl på plats är det bara att konstatera att Aston Martin inte gjort läxan sedan 1960-talet. Benutrymmet är uselt och sikten framåt blir nästan helt avskuren av de stora ryggstöden hos framstolarna. Så, lika fantastisk som Rapide S är som körupplevelse och komfortabel i framsätet – lika usel är den där bak. Lägg därtill ett grunt bagageutrymme som är snyggare än praktiskt.

Jag åker från Gaydon med kluvna känslor. Aston Martin bygger grymma bilar med karisma, stil och prestanda i världsklass. Då kan inte ett baksäte vara världens svåraste nöt att knäcka – framförallt inte när Rapide S dels lanseras som den snyggaste fyrdörrarsbilen på marknaden och dels kostar 205 615 euro.

Rivaler

BMW M6 Gran Coupé
BMW M6 Gran Coupé
Förvisso bara en V8 på 4,4 liter, men kraft och effektivitet i överflöd. Dessutom ett baksäte värt namnet.
Pris: 1 225 000 kronor.

 

Maserati Quattroporte GTS

Maserati Quattroporte GTS
Vackraste fyrdörrarsbilen i världen? Stark är den också och betydligt mer praktisk än Aston Martin Rapide S.
Pris: cirka 1 415 000 kronor.

Aston Martin Rapide S

Pris
205 615 euro, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 79,5/89,0 mm, cylindervolym 5 935 cm3. Max effekt 550 hk (410 kW) vid 6 750 r/min, max vridmoment 620 Nm vid 5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak dubbla tvärställda länkarmar.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum fram, 11 tum bak. Däck 245/35 ZR20 fram, 295/30 ZR20 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 299, längd 502, bredd 184, höjd 135, spårvidd f/b 159/162. Markfrigång uppg. saknas. Tjänstevikt 2 065, maxlast 345, max släpvagnsvikt 0. Tank 92 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 223 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 306 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,14, landsväg 1,01, blandad körning 1,42. CO2 332 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
4 660 kronor per år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Aston Martin Rapide S
NÄSTA Citroën och Sébastien Loeb kör WTCC 2014