Det finns dagar som är bättre än andra. Den här dagen är en sådan. Framför mig står hela utbudet från Aston Martin. Under en hel dag är bilarna mina, allihop. Undrar vilken jag ska välja först ...

Första intrycket

Det bor nog en liten anglofil i mig trots allt. De här bilarna tilltalar med sin design, sina prestanda och att de är handbyggda i England. Saker som inte riktigt går att ta på men som ger det största av habegär.

Det är en regnig dag, precis som sägnen säger att det ska vara i England. På hedarna utanför Gaydon bräker kor och får ikapp, pitoreska slott och herresäten brakar förbi genom rutan och det kunde vara en scen ur ”Morden i Midsomer”.

Men allting överröstas av en ljudlig, sexliters V12-motor nedklämd i ett svartlackat och fulländat aluminiumskal. En bil snabbare än sin egen skugga och som får Porsche 911-ägare att uppsöka psykolog.
Aston Martin Carbon Black V12 Vantage är namnet på den, i mitt tycke, tuffaste gentlemannasportbilen. Att själva ­karossen har fem år på nacken ger
bara mer tyngd åt fenomenet Vantage.

Motorn ger 517 hästkrafter och 570 Newtonmeter vilket i den här något lättade Vantage-modellen ger kusliga prestanda. Toppfart 305 km/h och 0–100 på 4,2 sekunder, kompositbromsar, hård fjädring, rå. Den klart vassaste och dyraste i Vantage-serien och som kom 2009.
Så vad gör jag här?
En anledning är att Aston Martin vill visa hela sitt modellprogram inklusive One-77 som får ses men inte köras. 710 hästkrafter och helt makalös på ALLA sätt.

Däremot står alla andra modeller till fritt förfogande, inklusive den helt nya, fyradörrars Rapide.
En annan anledning är att Aston Martin nu äntligen efter tio år fått en ny svensk generalagent i Callisma, som även säljer Bentley och Koenigsegg. Vi får alltså hit alla Aston Martin-modellerna och det är verkligen på tiden. Om någon svensk beställt någon av de 77 planerade One-77-bilarna avslöjades inte, men däremot att denne i så fall måste slanta upp 1,2 miljoner – pund. Ungefär 14 miljoner kronor. Faktiskt världens dyraste serietillverkade bil just nu.

Innan tillträde till bilarna bjuds vi på guidad tur i fabriken. En mycket modern sådan som ligger i Gaydon, en dryg timmes bilfärd nordväst från London. Här byggs bilarna för hand i ungefär 5 000 exemplar om året. Chassit limmas ihop av aluminium, komposit och stål, inredningen sys i noggrant utvalt läder och motorerna byggs i fabriken i Köln. Allting gifts samman i en mycket tyst arbetsmiljö där alla mon­törerna går omkring i coola, svarta Aston Martin-kläder.
Den enda modell som inte tillverkas här är Rapide som byggs hos Steyr i Österrike då fabriken i Gaydon inte har kapacitet nog.

Inne vid det löpande bandet står lådvis med olika prylar som ska monteras. Somliga lådor står det Volvo på eftersom Volvo också ingår, eller ingick i Ford, som också ägde Aston Martin. En del knappar ­(elhissar/elspeglar) och navigations­enheten kommer just från Volvo, som också bidragit med säkerheten i de nyare och nya Aston-bilarna. Aston Martin ägs för övrigt till den största delen av kuwaitiska intressen, som har välfyllt kassaskrin och intresse. Tack för det.

Första bilen som ”är min” är den lilla, vackra V8 Vantage Roadster. Trots den oskyldigt vita kulören är den knappast någon duvunge. Motorn på 4,7 liter smattrar ur sig 426 hästkrafter, låter helt ljuvligt ur avgasrören både vid på- och avdrag. Bilen är standardutrustad med sexväxlad manuell låda, en mycket fin låda med mekanisk känsla och högsta precision. Som tillval finns en elektrohydraulisk låda som växlas med paddlar vid ratten eller som kan växla själv. Chassit är lagom avstämt mellan sport och komfort – och den är så där tilltalande på ett sätt som bara brittiska bilar kan. Saker som inte alltid går att beskriva, som måste upplevas. En känsla, som noteras i alla de olika modellerna.
Vantage finns givetvis också som Coupé med samma V8-motor, och som sagt med den argare V12-motorn.

Byter till den större DB9 Volante där V12:an levererar 477 hästkrafter. Volante är cabrioletversionen och erbjuder högre komfort med ställbar och automatiskt justerad fjädring. Dessutom ett baksäte men för småfolk, något som inte finns alls i Vantage. Volante är en glidare som med hjälp av högerfoten lätt kan förvandlas till missil. Ett njutningsmedel och ännu mer bekväm i coupéformat givetvis. Ska vi åka till Monaco och fika?
Det är mycket få bilar man hellre gör det i än i Aston Martin DB9.

Om man inte tycker DB9 räcker till finns DBS. I grunden samma bil, cabriolet eller coupé men med V12:an i 517-hästarsversionen, styvare chassi och keramiska bromsskivor, samt en del annat mer av kosmetisk art, bland annat diffusorn bak. DB9 och DBS finns med sexväxlad manuell eller Touchtronic 2, som är en välväxlande, paddelstyrd automat. Alla Astonbilarna har för övrigt transaxel med växellådan bak för optimerad viktfördelning.

Nyast, förutom One-77, och som gjorde mig mest nyfiken är Rapide. En fyradörrars skönhet med V12, omisskänligt Aston Martin ur varje vinkel. Det är så klart omöjligt att inte jämföra den med en annan fyradörrars sportbil på marknaden, Porsche Panamera.
Aston Martin Rapide är 502 centimeter lång, 193 bred och 136 centimeter hög.
Motsvarande mått för Panamera är 497, 193 och 142 centimeter.

Rapide är alltså något längre, lika bred men betydligt lägre. Och just bristen på höjd ger ett sämre baksäte där de två stolarna är tunna och små. Takhöjden räcker till för mina knappa 180 centimeter men stolarna kommer inte i närheten av den baksäteskomfort Panamera ger. Inte heller benutrymmet eller det trånga insteget är mycket att komma med. Men visst går det bra att sitta här om man inte är alltför grinig, och man har egen klimatanläggning med både värme och kyla i stolarna. Till och med dvd i nackskydden framför. Stolsryggarna bak går att fälla för att bättra på det ganska skrala bagageutrymmet. Det var det onda jag har att säga om Rapide, nu till det goda. Den är svepande snygg, låg och linjeskön, ord som inte direkt beskriver kutryggiga Panamera enligt mina ögon. Rapide är med sin 477-hästkrafters V12:a rapp, nästan racig att köra men ändå bekväm. Hur den är i riktigt hög fart kan jag inte svara på då rutten inskränkte sig till engelska bonnvischan, men runt 200 km/h känns den klippstadig. Fin styrkänsla och välstämda chassirörelser samt ytterst kursstabil tack vare den långa hjulbasen.

Att mäta sig med Porsche är överlag inte lätt, få bilar är bättre och ännu färre har så hög kvalitetskänsla. Inredningarna i Aston Martin har fått ett riktigt lyft och det är stilfullt och snyggt med en helt egen design. Själva detaljfinishen är kanske inte lika hög som i Porsche men vad gör det när det är så genuint trevligt ändå. Aston Martin är en liten tillverkare i jämförelse men de bygger bilar med en charm utan motsvarighet.
Och jag har snöat in på en ljusblå V12 Vantage med manuell låda. Snyggare bil finns inte.
En sann gentlemannaracer. Ska gå och köpa tweedkavaj redan i dag och öva lite.

Aston Martin Rapide

Pris
Från 181 600 Euro (1 725 000 kronor).

Motor
Bensin. Längsmonterad V12, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9:1. Borrning/slag 98/79,5 mm, cylindervolym 5   936 cm3. Max effekt 517 hk (380 kW) vid 6   500 r/min, max vridmoment 570 Nm vid 5   750 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, växellådan bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare, dubbla triangellänkar fram och bak.

Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Antal rattvarv 2,8. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar
Ventilerade kompositskivor fram och bak. Låsningsfria bromsar. Aktivt antisladdsystem med trackmode.

Hjul
Fälg f/b 9/11 tum, däck f/b 255/35 ZR 19 – 295/30 ZR 19 Mått/vikt(cm/kg/liter) Axelavstånd 260, längd 438, bredd 187, höjd 124, spårvidd f/b 157/156. Tjänstevikt 1 680, maxlast cirka 200. Släpvikt 0. Tank 80. Bagageutrymme (VDA-liter) 145 liter.

Fartresurser*
Toppfart 305 km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 1,63 l/mil. CO2 388 g/km.

Garantier
Tre års nybilsgaranti, 10 års korrosionssgaranti med årlig inspektion.

Skatt
4 680 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer