Coupémodellen av V12 Vantage S är Aston Martins snabbaste men nu när öppna Roadster lyfter på hatten skippar vi gärna några km/h på toppen.

Första intrycket

Minsta Aston Martin med V12-motor på 573 hk i öppet utförande kan aldrig vara fel. Skulle i så fall vara priset sett till konkurrenterna.

Åskbollig

10/10

Prisvärd

4/10

Det finns vissa arbetskollegor man unnar mer än andra. PeO Kjellström borde givetvis skänkas en Opel (Hör ni det läsare? – Ge karln en riktig bil igen!) och Pröjtz borde någon gång få äga en Volvo. Men Jonas Borglund, den mannen är verkligen värd en Aston Martin! Basta. Till och med före jag själv.
Orsaken är enkel: ”08 Borglund” är såld på öppna bilar, gärna sportigt dressade med en muskelmotor under huven. Allt det där har nya Aston Martin V12 Vantage S Roadster. I rejäla skopor till och med.
Vantagemodellen är märkets instegare, har funnits med sedan 2005 men har under åren finslipats och begåvats med uppdaterad teknik enligt devisen ”inget är så bra att det inte går att göra bättre”. Och det är från Jaguar som Aston Martin har köpt in nya V8-motorer.
Värsta egna motorpaketet AM28 V12 på 5,9 liter och 573 hästkrafter dröjde till 2013 men är ny för modellår 2015 i öppna Roadster. Det klassiska Volante-namnet är förbehållet den större Vanquish i cabrioletutförande.
Toppfarten är 323 km/h (fem km/h långsammare än coupén) men det är inget jag kan kontrollera eftersom provkörningen sker på den bedårande ön Sylt, en bit strandremsa utslängd i Tyska bukten. Det hindrar oss dock icke från att maxa det mesta ur den öppna V12 Vantage S.
Nyttan av det urstarka maskineriet är förstås ringa jämfört med de enklare V8 (426 hk) eller V8 S (436 hk) som är snabba och raska så det duger. Men explosionskraften som hos V12 S uteblir helt klart och så har vi ju soundet. Det river i både mitt hjärta och omgivningens öron när jag stampar fullt. Inte ens de väldiga sanddynerna runt de kurviga Sylt-vägarna fixar att absorbera åskljudet som skjuts genom det frikostigt öppna avgassystemet.

Kolfiber plus orange läder och saken är biff! Att Vantage är tio år märks knappt.

Foto: Glenn Lindberg

Kolfiber plus orange läder och saken är biff! Att Vantage är tio år märks knappt.

Skalstolarna gör greppet om sittfläsket perfekt, här är det styra, gasa och kontrollera apex som gäller. Instrumentklustret är detaljerat och grafiken inget annat än läcker även om vissa detaljer börjar se smått passé ut. Inte så konstigt i och med att Vantage firar tio år som modell. Det går fort i bilbranschen. Men Aston Martin är duktiga på att piffa till det, det ser onekligen läckert och personligt ut.
Och det extra förvaringsfacket bakom förarstolen rymmer faktiskt en kompakt helgpackning. Bra att veta eftersom det vanliga bagageutrymmet är klent som sig bör hos en tvåsitsig roadster.
Det är redan officiellt att Mercedes-AMG kommer att leverera motorer till kommande Aston Martin-bilar. Överladdade V8-motorer kommer på sikt att fasa ut AM med V12-motorn. Personligen är jag på det klara att detta drivlinesamarbete kommer att innebära bättre driftsäkerhet och minst lika sköna ljudbangar. Men alla vill höra kollega V12-Jonas säga ”Borglund, Jonas Borglund…” när han stegar in på redaktionen. Och det fortare än någonsin.

Aston Martin V12 Vantage S Roadster

Pris
1 925 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 89,0/79,5 mm, cylindervolym 5 935 cm3. Max effekt 573 hk (422 kW) vid 6 750 r/­min, max vridmoment 620 Nm vid 5 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9/11,5 tum, däck fram 255/35 R19, bak 295/30 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 439, bredd 187, höjd 125, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 9,5. Tjänstevikt ca 1 680, maxlast ca 200. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 144 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 323 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,55, landsväg 1.02, blandad körning 1,47. CO2 343 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
5 660 kronor per år.

Rivaler

Provkörning av Audi R8 V10 Spyder

Audi R8 5,2 FSI Spyder
V10-motor på 525 hk och fyrhjulsdriven. Fortfarande en huvudvridare på stan. Mer allround än Vantage. Finns även som manuell!

Pris: 1 667 300 kronor.


porsche-911-turbo-cabriolet-06
Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Det mest förutsägbara valet mot Vantage. Turbo S är en bomb, inget annat. Utklassar det mesta, till och med Aston Martin V12 S.

Pris: 1 981 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer