Provkörning av Aston Martin Vanquish

Nya Aston Martin Vanquish är fabrikens mest avancerade bil någonsin. Ändå gör britterna sitt yttersta för att göra den så simpel som möjligt.

Första intrycket

Enkelhet, om man nu kan kalla ett kolfiberbygge för nästan tre miljoner kronor för enkelt, är vad Aston Martin hävdar. Råstark körglädje hävdar jag.

Rå Elegans

10/10

Prisvärd

7/10

När du vill starta en Aston Martin måste du mena det. Du håller på att starta upp 573 hästkrafter, så du måste vara säker på vad du gör. Håll bara i nyckeln några sekunder, förklarar den trevliga engelsmannen.
Jag gör som han säger, och den stora V12-motorn går plötsligt igång med ett högt vrål. Äntligen är det liv i den, bilen som märket själv kallar för sin bästa och mest avancerade bil någonsin: nya Vanquish. Resten av startproceduren är mindre invecklad. Faktiskt rent av mycket simpel, vilket också är vad Aston Martin strävar efter att utstråla. Enkelhet.
Den tolvcylindriga motorn lämnar 573 hästkrafter och behöver 4,1 sekunder på sig till 100 km/h och har en toppfart på 295 km/h.
Aston Martin nöjer sig med en 6-växlad konventionell automatlåda. Den har 2+2 sittplatser, men de bakre går inte att använda.

Vanquish har en fjädring och en ombonad lyxkupé som gör att du bekvämt kan kryssa Europa runt. Men vill du komma åt den riktiga sportbilen kräver det både uppmärksamhet, vilja, mod och talang. Aston Martin sätter
en ära i att inte berätta och vägleda dig när det ska köras fort med Vanquish. Bilen ställer upp med sina egenskaper, sen är det upp till dig att hantera och få det bästa ur det. Styrningen är tung och välbalanserad, men med bara 2,6 varv från kant till kant upplevs den först en smula nervös. Men när jag en halvtimme senare nöter motorväg konstaterar jag att det inte är ett problem. De 305 millimeter breda Pirelli P Zero-däcken bak, och lika imponerande breda framdäck, 255 mm, ger en riktningsstabilitet som ett japanskt höghastighetståg. Men det är på motorvägen, det blir annorlunda när jag ger mig ut på de smala engelska landsvägarna. Det kräver mycket vilja och en fast övertygelse att dra bilen runt de trånga svängarna, där styrningen mest av allt är neutral. När du sätter alla 573 hästkrafter i arbete är det inga problem att få bilen att bryta ut i en bredsladd. Vanquish dansar lika lätt på gränsen av vad om är möjligt som automatlådan skiftar växlar.

Bortsett från en regnsensor är Vanquish befriad från det mesta av dagens hjälpande tillvalsutrusning. Här finns varken dynamiska kurvljus, adaptiv farthållare, elektronisk handbroms eller andra system som alla tar för givet att de vet vad du vill göra. Enligt Aston Martin är det all sån teknik som isolerar föraren från körupplevelsen som just är, tillsammans med designen, det allra viktigaste.
Rapide har samma version av V12-motorn med 477 hästkrafter. Således delar även nya Vanquish axelavstånd och V12-motor med DB9, DBS och numer nerlagda Virage, men allt är nytt. Först och främst är Vanquish Aston Martins första bil med en kaross helt i kolfiber.
Monoqocuen i Vanquish är tillverkad i aluminium, men skärmar, dörrar, tak och karossdelar är av kolfiber som är både lättare och styvare än metall. Resultatet är en förhållandevis lätt, 1 739 kilo, och exceptionellt vridstyv bil. Två egenskaper som båda bidrar till bättre köregenskaper och bränsleekonomi, om det nu spelar roll i en bil som drar 1,5 liter per mil vid blandad körning.
Motorn är vässad med delar från 760 hästkrafter starka Aston Martin One-77, bland annat ihåliga och extra lätta kamaxlar.

Det är tydligt att Aston Martin ansträngt sig mycket för att skapa ett perfekt motorljud, resultatet är en maffig dov ton. Den stora tolvan varvar lätt upp till 6 900 varv per minut, det är mycket för en 12-cylindrig motor, men inte för att vara en sportbil. Kupén är långt ifrån tyst under färd. Mycket ljud kommer från de feta däcken, men även kolfiberkarossen bidrar till det egensinniga ljudet. Det är som om kolfibern förmedlar det mekaniska ljudet mer precist än stål- och aluminiumbilar. Ljudbilden är nyanserad, men uppfattas inte som buller. Inte lika utmärkande som hos Alfa Romeo 8C och Ferrari F40, men inte heller långt därifrån.
Släktskapet med övriga Aston Martin-modeller är tydligt. Till och med så mycket att det kan vara svårt att rent designmässigt skilja dem åt. Den tydliga höftlinjen har fått ett ännu skarpare vinkelveck, troligtvis enbart möjligt tack vare kolfibermaterialet. De bakre skärmarna är svullna som en steroidfylld överarm och sveper runt den nästan platt liggande bak­ rutan. Helheten ser först likadan ut som tidigare, men det finns betydande designförändringar. Ändå är det ingen tvekan om att det fortfarande är hundra procent Aston Martin.

Bakom ratten sitter jag som fastskruvad i den läderklädda skalstolen. Instrumenteringens två runda tavlor med hastighetsmätare och varvräknare vars nålar arbetar i motsatt riktning av varandra skiljer sig från andra Aston Martin-modeller. Dessutom är mittkonsolen helt ny. Knappar och reglage är mestadels gjort i beröringskänsligt glas, som på en mobiltelefon. Ett 1 000 watts Bang & Olufsen-ljudsystem står för ljudet genom totalt tretton högtalare, bland annat de karaktäristiska diskanterna som reser sig upp ur instrumentpanelen.
Hantverket är en viktig del av Aston Martins DNA. Känslan av att sitta i en lyxbil där tillverkarna har lagt stor möda på förarens välbefinnande dominerar. Det gäller förstås även i motorutrymmet där varje bil har en liten platta som berättar vem på fabriken som byggt just din motor. Själv tackar jag Barry Griffin som påstås ha tagit hand om hjärtat i just den här blå Vanquishen. Jag har själv inte träffat honom, men det är faktiskt inte ovanligt att kunderna möter folket bakom just sin bil om de hämtar den på fabriken.
Jag själv skulle gärna få chansen att bocka och buga inför hantverkarna bakom denna underbara bil, men det låg tyvärr inga miljoner bland mina julklappar…

Rivaler

Ferrar F12berlinetta
Ferrari F12berlinetta
Den ruskigt varvvilliga V12:an pumpar ut hela 740 hästkrafter. Vacker och elegant med mycket avancerad teknik.
Pris: 2 526 000 kronor.

McLaren MP4-12C
McLaren MP4-12C
Teknikspäckad mittmotorbil med många gener hämtade direkt från F1. Framstår som budgetalternativet i gänget.
Pris: 1 960 000 kronor.

Aston Martin Vanquish

Pris
Ca 2 400 000 kronor.


Motor
Bensin. 12-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/79,5 mm, cylindervolym 5 935 cm3. Max effekt 573 hk (421 kW) vid 6 750 r/min, max vridmoment 620 Nm vid 5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Adaptiv fjädring med normal-, sport- och banläge.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel ingen uppgift.


Bromsar
Ventilerade keramiska skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Antispinn, anti­sladd och launch control.


Hjul
Fälg fram 9,0, bak 11,5 tum, däck fram 255/35, bak 305/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 473, bredd 209, höjd 129, spårvidd f/b i.u/i.u. Tjänstevikt 1 739, maxlast i.u, max släpvikt 0, taklast i.u. Tank 78 liter. Bagagevolym (VDA-liter) ingen uppgift.


Fartresurser*
Toppfart 295 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 4,1 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 2,14, landsväg 1,02, blandad körning 1,44 l/mil. CO2 335 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
4 720 kronor enligt 2013 års förslag.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer