I sluttampen av sin livscykel har Aston Martins värsting blivit betydligt roligare att köra. Och allt beror på den nya växellådan som faktiskt kan eftermonteras.

Första intrycket #517

Den manuella lådan väcker nytt liv i Astons äldre värstingbil. Dock kan Vanquish S fortfarande inte konkurrera på allvar med de italienska rivalerna.

Med relativt nya Vantage V8 och DB9 har Aston Martin på allvar tagit klivet in i 2000-talet. Även om kvalitetsintrycket i vissa stycken ligger minst ett decennium efter exempelvis Porsche så behöver du inte ses som en total anglofil om valet skulle falla på en modell från Gaydon-fabriken.

Men så finns också Vanquish S. En slags modern relik i supersportbilsvärlden. Lite för stor och tung, trots att både aluminium och kolfiber har använts flitigt i konstruktionen. I en jämförelse med en konkurrent som Ferrari 599 har Vanquish S förlorat stort på de flesta punkter. Och den största svagheten för engelsmannen har hela tiden varit den halvautomatiska växellådan ASM (Auto Shift Manual), i grunden en manuell låda med robotiserad koppling. Programvaran för växellådan har haft en sällsynt talang när det gäller att få dig som förare att tappa känslan, att känna dig distanserad från drivlinan.

Nu, när Vanquish S produktionsliv börjar närma sig slutet, har dock engelsmännen slagit till. Bättre sent än aldrig. På den något mindre kända avdelningen Works Service ägnar sig de anställda vanligtvis åt att konvertera högerstyrda Astons till vänster, och tvärtom. Dessutom kan du lämna in ditt mindre kompletta auktionsfynd och återfå bilen efter ett flytande antal månader och minst hundra tusen kronor senare.
Men nu har alltså Works Service-folket ägnat sig åt utveckling, manuell sådan. För 13 250 pund (cirka 183 000 kronor) plus brittisk moms kan du få din nya – eller gamla – Vanquish S med den sexväxlade manuella lådan SSM (Select Shift Manual).
Både mittkonsol och golvbrunn är kraftigt ombyggda för att få plats med den nya kopplingen. Men i sann hantverkstradition är jobbet aptitligt utfört.  

Den största förändringen ska du dock uppleva i brukandet, och njutandet. Vi plockar ut en SSM-konverterad bil för bedömning. Sakta glider vi ned i det rätt trånga förarutrymmet och omges då av den höga, långa kardantunneln till vänster (högerstyrd provbil) och finner oss i en aptitlig förarposition när dörren klonkar igen. Det är hyfsat med svängrum för axlar som erbjuds. Sittpositionen är bra, du känner dig redo att tygla den sex liter stora V12:an som stoltserar med 520 hästkrafter i S-versionen.
Efter att du tryckt in den glaslika startknappen vaknar motorn vid dina fötter till liv. Dags att trycka ned den tunga kopplingen och lägga i ettan. Bilen är inte lättkörd i stadstrafik men fullt godtagbar, lite tillvänjning kräver dock anordningen innan du behärskar bilen snyggt i låga farter med start och stopp.

När gasfoten blir tyngre är dock samspelet koppling-växellåda en njutning. Närvarokänslan är totalt annorlunda mot ASM-versionen. Åt det bättre hållet alltså.
Nu är det en mycket större njutning att närma sig en kurva. Först understyr den framtunga bilen men detta balanseras lätt genom fotmanöver på gasen, baken kommer då ut i lätt sladd och nosen pekar återigen i önskad riktning. Vanquish S är en bil du helst kör på ständig sladd, barnsligt kul.  
Den manuella lådan skänker otvetydigt Vanquish S oerhört mycket mer känsla. Du sitter mer ”i” bilen, med mer kontroll. Som förare får du större tillit till bilen och det är lättare att våga pressa bilen till dess gräns, utan att bilen betalar tillbaka med för stora överraskningar och utan att drivlinan känns nervigt nervös.

Naturligtvis är det omöjligt att få till lika snabba växlingar som i ASM-versionen, som kan stoltsera med blixtsnabba 250 millisekunder. Men detta faktum är egentligen av akademisk betydelse när den manuella lådan ger dig en säkrare, bättre känsla som ger dig möjlighet att utnyttja bilen mer, på ett hårdare, roligare sätt.
Om vi för en sekund överger den lagom hårt stoppade skinnstolen, och tar oss en nykter titt på Vanquish S och dess konkurrenter så kan vi sluta oss till att det finns vissa olikheter/brister.
Från Italien heter motståndarna främst Ferrari 599 och Lamborghini Murciélago LP 640. De bägge italienarna är, kanske framförallt Ferrarin, mer knivskarpt moderna i sin kommunikation. 599 känns som markens motsvarighet till det moderna stridsflygplanet Eurofighter medan Vanquish S skulle kunna jämföras med andra världskrigets Spitfire. Enzomotorn i 599 erbjuder betydligt mer sensationella prestanda, åtskilligt mer teknisk finjustering och stabilitetshjälpmedel som får Astons mer tillyxade antisladdsystem att kännas förhistoriskt.

Både Ferrarin och Lamborghinin ger mer kraft, teknik och är utan tvekan bättre bilar, objektivt sett. Vanquish S tar dock igen en hel del på sin råbarkade, okomplicerade anrättning som ger ett imponerande högt saldo på charmkontot.
Det kanske mest intressanta är faktumet att du nu kan köpa en begagnad Vanquish, lämna den till Works Servive-folket för en SSM-uppdatering och få Aston Martins värsting i sitt livs form till en kostnad som understiger priset av en DB9. Och med SSM-lådan kan den äldre modellen helt klart konkurrera med sina yngre, tuffa syskon DB9 och V8 Vantage. Men glöm inte att i Vanquish S får du dessutom något småsyskonen inte mäktar med, en toppfart på över 320 km/h.

V12:an där framme sprider välljud både i kupén och för åskådare.

 

Mittkonsolen och golvbrunnen är ombyggda för att husera den nya kopplingen.

 

Kopplingen är på supersportbilsvis tung men den går ändå att leva med även utanför banan.

 

Aston Martin Vanquish S

Pris
2 440 000 kronor (i Storbritannien).

Motor
Bensin. 12-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 89/79,5 mm, cylindervolym 5 935 cm3. Max effekt 520 hk (388 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 577 Nm vid 5 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med SSM (Select Shift Manual).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar i aluminium fram och bak. Krängningshämmare.

Styrning
Kuggstång med servo. 2,1 rattvarv. Vändcirkel 12,8 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor, f/b 378 mm/330 mm. Sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg f 9 tum, b 10 tum, däck f 255/40-19, b 285/40-19. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 467, bredd 192, höjd 132, spårvidd f/b 155/157. Tjänstevikt 1 875, maxlast –. Bagageutrymme 240 liter. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart + 321 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 2,82, landsväg 1,34, blandad körning 1,89 l/mil. CO2 448 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer